Der var spænding til det sidste. Forud for præsentationen havde Seat ganske vidst fortalt, at man ville vise en ny SUV, men navnet var holdt hemmeligt.

Konkurrent til Qashqai, fætter til Tiguan
Der er tale om en SUV i den lille mellemklasse, hvor vi finder biler som Nissan Qashqai. Seat Ateca, der er søsterbil til den nye VW Tiguan, er første SUV af sin slags fra spanske Seat, og det var et meget stolt team af ingeniører og designere, der kunne præsentere bilen for Motor kun få km fra fabrikkens hovedkvarter i Barcelona.

Plads til fem - lige knap
Bilen rummer fem personer, men Motors prøvesidning af bilen afslører, at midterpladsen ved bagsædet er noget ukomfortabel, idet der primært er lagt an til fire meget komfortable pladser. Til gengæld er der meget fine pladsforhold til både knæ og hoved ved yderpladserne.
Bagagerummet er med sine 515 liter ret stort. En smart detalje er, at man kan åbne og lukke bagklappen blot ved at holde foden ind under kofangeren.
Meget sikkerhedsudstyr
Sikkerhedsudstyret bliver ret omfattende. Det er endnu usikkert, hvad der er standard, og hvad der skal tilkøbes, men bilen kan leveres med automatisk nødbremse, aktiv fartpilot, kø-assistent, der gør bilen selvkørende på motorvej op til 60 km/t., blindvinkel-advarsel, skiltegenkendelse og 360-graders kamera.

Seat Ateca kan leveres med en stor ottetommer trykskærm med Apple CarPlay, MirrorLink, Android Auto og Seats eget Full Link. Dermed kan man få bilen til at kommunikere med telefonen på avanceret vis, så man kan betjene udvalgte apps direkte fra skærmen i bilen. Derudover er der mulighed for at lade mobilen op uden kabel, hvis ens telefon støtter denne mulighed.
I Danmark til juni
Den nye Seat Ateca går i produktion til april på Skodas fabrik i Tjekkiet og kommer til Danmark til juni. Priserne er endnu ikke klar, men Motor gætter på at billigste udgave kan komme så langt ned i pris, at 250.000 kroner ikke er helt urealistisk. På den måde er der udsigt til at også danske bilkøbere kan hoppe med på den nye tendens, der går ud på at køre i en SUV i stedet for de mere traditionelle biler.
SE OGSÅ: Skoda varmer op til den store snemand