Volvo har flyttet produktionen af S90 til Kina – men fundet en smart metode til at sende bilerne til Europa. De tager toget.
Af
Torben Arent
Foto
Volvo
Nyt om biler
En tur med toget er ganske normalt for nye biler, når de skal flyttes fra fabrikken et sted i Europa til kunderne andre steder i Europa. Men nu køber Volvo en helt usædvanlig togbillet til sin S90-model.
Indpakket i beskyttende folie holder Volvo S90 klar i Kina til at blive transporteret den lange vej til Europa. Fotos: volvo
Modellen er i et stykke tid blevet fremstillet i Kina, særligt til lokale kunder samt til eksport for den lange version og den særligt luksuriøse version. Men fra nu af fremstilles bilen kun i Kina og eksporteres herfra til bl.a. Europa og USA.
31. maj ankommer første ladning til Europa, og i stedet for at sende bileren den lange vej med skib, har Volvo Cars valgt en ny og utraditionel løsning: Bilerne tager toget.
Kina-Europa-toglinje
Hvert Volvo-tog kan medbringe 225 S90 med tre biler i hver container. Indtil videre fløjtes der afgang engang ugenligt.
Det foregår med den nye China-Europe railway link, en hurtig godstogsforbindelse.
Bilerne sendes i særlige containere direkte fra fabrikken i Daqing, Nordøstkina til Zeebrugge I Belgien.
Hurtigere og mindre klimapåvirkning
Fordelen er ifølge Volvo både kortere transporttid og mindre miljøbelastning. Transporttiden skæres ned med to tredjedele i forhold til skibsrejsen, hvilket kan være af stor betydning for kunder, der har bestilt en helt bestemt variant.
Volvos fabrik i Daqing i det nordøstlige Kina fremstiller de største Volvo-modeller på SPA-platformen.
CO2-udslippet pr. bil er én tredjedel lavere med tog end med skib udregnet pr. km, siger Volvo. I dette tilfælde bliver CO2-reduktionen endnu større, da togturen er geografisk noget kortere end sejlturen.