Tyske bilproducenter skal opdatere fem millioner dieselbiler

En opdatering af softwaren i godt fem millioner tyske dieselbiler skal mindske udledningen af skadelige stoffer. Til gengæld får dieselbiler fortsat lov til at køre i de tyske byer. Uvist om opdateringerne også tilbydes danske bilejere.

Bilist

Flere end fem millioner tyske dieselbiler skal have opdateret deres software for på den måde at sænke udledningen af de skadelige NOx’er.

Det blev aftalen på et krisemøde 2. august i Berlin mellem den tyske regering, delstater og den tyske bilindustris sammenslutning, Verband der Automobileindustri (VDA).

Til gengæld vil den tyske regering arbejde mod et forbud for dieselbiler i de større tyske byer, som der i flere delstater har været tilløb til.

Ifølge VDA, der forpligter sig til at afholde alle omkostninger, vil opdateringerne mindske bilernes NOx-udledning med 25-30 procent.

I alt omfatter aftalen 5,4 millioner Euro 5- og en mindre gruppe Euro 6-dieselbiler.

LÆS OGSÅ: Tysk 'redning' af diesel rammer danske biler

Derudover skal de tyske bilproducenter, Daimler (Mercedes-Benz), Volkswagen, Opel og BMW, tage initiativer, der skal få bilejere til at skifte ældre dieselbiler ud med nyere og dermed renere dieselbiler.

Allerede i onsdag lancerede BMW et tilbud, der gælder resten af året, og som giver BMW-ejere af en Euro 4-bil eller ældre op til 2.000 euro i præmie, hvis de i udskifter deres gamle bil med en af koncernens Euro 6 diesel-, hybrid- eller elbiler.

Endelig blev det aftalt, at oprette en 500 millioner euro stor fond, der skal støtte udviklingen af nye mobilitetskoncepter og -services i byerne. Størstedelen af beløbet skal komme fra bilindustrien.

LÆS OGSÅ: Daimler anklages for snyd med udledning af skadelige stoffer

Aftale med mislyde

Selvom aftalen betyder, at den tyske bilindustri må til lommerne, er den umiddelbare vurdering i de fleste tyske medier, at industrien efterfølgende kunne drage et lettelsens suk.

Dels synes industrien at have afværget et dieselforbud i storbyerne, dels er den aftalte softwareløsning langt billigere, end hvis producenterne var blevet tvunget til et større teknisk indgreb i bilerne.

LÆS OGSÅ: Fuld fart på VW-opdateringer

Aftalen var da heller ikke mange minutter gammel, før den første kritik meldte sig. Blandt andet forpligter den kun tyske bilproducenter og ikke udenlandske, desuden bliver opdateringen frivillig. Endelig stammer 2,5 millioner af de godt fem millioner biler fra de allerede opdaterede Volkswagen-biler, der har været ramt den famøse ’Dieselgate’.

LÆS OGSÅ: Grønt lys for sidste VW-opdatering

”En softwareopdatering gør ingen forskel,” sagde professor i bilindustri ved Duisburg-Essen Universitet Ferdinand Dudenhöffer ifølge Süddeutsche Zeitung efterfølgende.

Om opdateringerne også vil blive tilbudt danske dieselbilsejere er endnu uklart. Dog bekræfter Mercedes-Benz Danmark overfor FDM, at deres kunder inden for kort til, vil modtage tilbud om softwareopdatering. Som i Tyskland vil den være frivillig og uden omkostninger for bilejerne.