Med debut i den nye S90 bliver Volvo’er i stand til at genkende vejens forløb, også selv om der ikke er striber, eller de er meget utydelige.
Det benyttes i den nye “Run-off Road Mitigation”-funktion, der er en videreudbygning af de mere kendte vognbane-assistenter, hvor bilerne mere eller mindre af sig selv kan blive inden for striberne.
Kan se rabatter og klippesider
Det nye Volvo-system kan genkende rabatten eller klippesider som områder uden for vejen, hvor bilen bestemt ikke bør være. Systemet virker mellem 65 og 140 km i timen.Motor har for to år siden prøvet sikkerhedssystemet i en prototype, og her virkede det fint. Bilen kom selv på ret kurs væk fra rabatten ved at styre og til tider også bremse lidt. Det var muligt at fortsætte ud i rabatten, hvis man virkelig ville.
Ser dyr i mørke
Forbedret sensor-teknik betyder også, at kommende Volvo’er selv kan opdage, advare om og ultimativt selv bremse for større dyr. Listen med ”godkendte” dyr er elsdyr, hjorte, køer og heste.
Systemet reagerer på store dyr, der står på vejen eller langsomt bevæger sig tværs over vejen. Det virker også i mørke.Sikkerhedsudstyret, der bliver standard, introduceres først på S90, men i praksis bliver det tilgængeligt på S90, V90 og XC90 samtidig, ca. midt på året.
SE OGSÅ: Volvo stræber opad med S90