Volvos nye atlet

Første model i Volvos fornyede 60-serie er den storsælgende XC60. Den nye SUV er mere end en skrumpet XC90.

Nyt om biler

Meget er på spil for Volvo med lanceringen af den nye XC60. Den afløser mærkets bedst sælgende model overhovedet – 30 procent af det globale salg - og en bil, der er den mest solgte i klassen i Europa – dvs. foran de tre tyske premiummærker.

Den nye Volvo XC60 er blevet en anelse længere, men har fået forkortet udhænget over forhjulene. Fotos: Torben Arent
Den nye Volvo XC60 er blevet en anelse længere, men har fået forkortet udhænget over forhjulene. Fotos: Torben Arent
XC60 har desuden den sjældne praleeffekt for en bil, at salget er steget hvert eneste år i dens temmelig lange liv, ni år. Oftest daler salget en del de sidste år.

Den mellemstore SUV må derfor have været en økonomisk kæmpesucces for mærket.

Første 60-model på SPA-platform

Volvo gambler da heller ikke med anden generation. Teknologien er den samme som i de større XC90, V90, S90 og V90 Cross Country, den såkaldte SPA-platform. Senere ventes ny S60 og V60.

Designet på XC60 er også beslægtet med XC90, særligt den solide front, men ellers virker den nye XC60 som sin helt egen. En nyskabelse er f.eks. den metalplade på bagklappen, der binder resten af bagpartiets mange elementer sammen som ’den sidste brik i et puslespil’, som designchef Thomas Ingenlath udtrykte det ved verdenspremieren på Genève-udstillingen.

XC60 har forlygter i samme Thors Hammer-stil som de større 90-modeller.
XC60 har forlygter i samme Thors Hammer-stil som de større 90-modeller.

'Atlet, ikke bodybuilder'

Han betegnede også ’sin’ nye bil som ’en atlet, ikke en bodybuilder’.

- XC60 er en SUV, der er skabt til ikke at se ned på andre, men til at køre i, siger designchefen.

Selv om XC60 fremstår solid, skarp og vellykket, virker den relativt mindre nyskabende, end da den gamle model kom frem – på en baggrund af mere forsigtige Volvo-designs dengang. Men det er også farligt at pille for meget ved en succes.

Inspiration fra drivtømmer

SUVen har beholdt sit lodrette baglygte-design, men med en vandret tilføjelse. Metalstykket under ruden skal holde alle designelementerne visuelt sammen.
SUVen har beholdt sit lodrette baglygte-design, men med en vandret tilføjelse. Metalstykket under ruden skal holde alle designelementerne visuelt sammen.

I kabinen har instrumentbordet fået sin egen stil med et markant element, der bugter sig rundt om instrumenter, skærme og handskerum. I de fleste af bilerne på standen i Genève er panelet af lys asketræ – med inspiration fra det drivtømmer, man kan finde på strandene i Skandinavien.

Volvo betegner den nye XC60 som en af de sikreste biler, der nogensinde er produceret. Bilen er udstyret med tre nye sikkerhedsfunktioner: Steer Assist’, der automatisk kan styre uden om en fare, hvis nødbremsning ikke er nok, ’Oncoming Lane Mitigation’, som kan advare, hvis føreren kører i de modkørendes bane og dermed afværge et frontalt sammenstød, og ’Blind Spot Indication System’, som kan reducere kollisionsrisikoen ved vognbaneskift ved at styre væk fra en anden bil.

SE OGSÅ: Ny Volvo drejer uden om farer

Et stykke svensk drivtømmer er inspirationen til træpanelerne i den nye Volvo XC60.
Et stykke svensk drivtømmer er inspirationen til træpanelerne i den nye Volvo XC60.

Kortere, bredere, lavere

Den nye XC60 er fire cm længere end den gamle og 11 cm bredere, men seks cm lavere. Vægten er reduceret eller øget op til 20 kg afhængig af version. Frihøjden er reduceret marginalt fra 23 cm til 21,6 cm.

Motorprogrammet kendes fra de nye 90-modeller: I første omgang omfatter de D4 diesel med 190 hk og D5 diesel med 235 hk, T5 benzin med 254 hk og T6 benzin med 320 hk. Endelig er der T8 Twin Engine, som er Volvos opladningshybrid. Her er den samlede ydelse 407 hk.

Bygges nu i Sverige

XC60 adskiller sig fra 90-serien i kabinen. Markant er det båndet, der bl.a. bugter sig under centerskærmen.
XC60 adskiller sig fra 90-serien i kabinen. Markant er det båndet, der bl.a. bugter sig under centerskærmen.

Med lanceringen af den nye generation flytter Volvo den europæiske produktion fra Belgien til Sverige. Bilen skal desuden bygges i Kina til det kinesiske marked.

Bilen er for alvor i Danmark til august, hvor billigste udgave, D4 AWD, koster knap 750.000 kr. Ifølge Volvo er det en prisstigning på blot 15.000 kr. kompenseret for udstyr.

SE OGSÅ: Den store temasektion om Genève-udstillingen 2017