Tiden er inde til et give elbiler et finmasket net af tankstationer over det meste af Europa – på samme både som benzin- og dieselbiler har været velforsynede i over et halvt århundrede.
Elbilerne fylder ganske vist kun en promille af bilparken, bortset fra i Norge, men det vil snart ændre sig. Det mener i hvert to giganter, som nu vil rulle hvert sit omfattende ladenetværk ud over en stor del af Europa.
Der bliver tale om to ret forskellige tilbud til elbilisterne: enten 400 lynladere langs de store veje eller 10.000 ladestationer overalt med et vist antal hurtigladere. Ved at være kunde begge steder giver det formentlig rigtig gode muligheder for at køre i elbiler over større afstande på tværs af grænser.
Læs mere: Ladestandere til elbiler
Tyske bilproducenter står bag
Det ene selskab er det nydannede Ionity, der ejes af de tysk baserede bilproducenter BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company og Volkswagen Group.
Ionity har som foreløbigt mål at etablere 400 lynladere med 120 kms mellemrum langs store europæiske veje i 2020. De første 20 kommer i år i Tyskland, Østrig og Norge. Ved udgangen af 2018 skal tallet være mindst 100, og hver station vil kunne lade flere biler af forskellige typer samtidig.
Laderne kommer til at stå på eksisterende tankstationer: Tank & Rast, Circle K og OMV (Østrig).
Op til 350 kW
Stationerne vil kunne pumpe strøm ind i bilerne med ’op til 350 kW’. Det er særdeles kraftigt.
Stationerne vil kunne pumpe strøm ind i bilerne med ’op til 350 kW’. Det er særdeles kraftigt; dagens maksimum er 50 kW bortset fra Teslas ladere, der klarer 120 kW.
Indtil videre findes ingen biler, der kan tage imod 350 kW, men det forventes at komme på et tidspunkt på de tyske elbiler, der lanceres fra 2019. De lægger nok ud med 150 kW.
Ladestandarden bliver Combined Charging System (CCS).
Eon og Clever i samarbejde om 10.000 ladere
Samtidig annoncerer energi kæmpen Eon en kraftig udvidelse af sit ladenetværk. 10.000 ’ladepunkter’ skal der være i Europa i løbet af 2020. Det sker i samarbejde med danske Clever.
Et ladepunkt defineres normalt som et stik, så antallet af steder med Eon- eller Clever-ladere bliver nok under 5.000.
Det fremgår ikke, hvor mange steder der vil være lynhurtig ladning, men et stort antal steder vil man kunne lade med snart 150 kW og senere 350 kW. Det sidste vil gøre det muligt at få strøm til 400 km’s kørsel på 20-30 minutter.
Der er ingen oplysninger om priser og abonnementer.