Flot Euro NCAP-test tester nyt sikkerhedsfradrag

Sikkerheden er i top i den seneste Euro NCAP-test, hvor alle testens 8 biler opnår de maksimale 5 Euro NCAP-stjerner. Resultatet bør dermed udløse det nye sikkerhedsfradrag på op til 12.000 kroner. FDM vil holde øje med, at du som forbruger får hele fradraget.

Sikkerheden er i top hos alle 8 biler i den seneste Euro NCAP-test. Resultatet udløser det nye højere sikkerhedsfradrag.
Bilist

Efterårets sidste test fra europæiske Euro NCAP, der sikkerhedstester nye biler, er godt nyt for bilkøberne. 

Sikkerheden er nemlig ikke bare i top blandt puljens 8 biler, der alle opnår de maksimale 5 Euro NCAP-stjerner. Resultatet udløser også det nye højere sikkerhedsfradrag.

Se alle resultaterne fra den seneste og tidligere Euro NCAP-test

Så sikre er de 8 biler 

    Sikkerhedsfradrag firedoblet

    Fradraget gives til biler, der får fem Euro NCAP-stjerner, og blev firedoblet i forbindelse med den seneste afgiftsnedsættelse. Afhængig af bilens pris medfører fradraget et prisnedslag på mellem 6.800 og 12.000 kroner. 

    Læs også: Det her sikkerhedsudstyr bør din bil have

    ”FDM har længe kritiseret, at vi i Danmark har haft afgifter på sikkerhed. Derfor er det positivt, at man har valgt at hæve fradraget på sikkerhed. Det er et vigtigt signal om, at sikkerheden betaler sig,” siger FDMs repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen, og tilføjer:

    ”Det nye sikkerhedsfradrag gælder alle biler, der har fået 5 Euro NCAP-stjerner. I FDM vil vi naturligvis holde øje med, at importørerne husker at regne hele sikkerhedsfradraget med ind i bilens pris.”

    Læs også: Sådan tester Euro NCAP bilerne

    Imponerer i crashtest

    Særligt i kollisionstesten imponerer de otte biler med en god beskyttelse af fører og passagerer. Også når det gælder de nye vigtige sikkerhedssystemer, er bilerne generelt veludstyret.

    Eksempelvis har de, med en enkelt undtagelse, et automatisk nødbremsesystem som standard. Kun Opel Crossland X har nødbremsen som ekstraudstyr.   

    Læs også: Euro NCAP-dukse mangler sikkerhedsudstyr

    De testede biler:

    • Citroën C3 Aircross 
    • Opel Crossland X
    • Mitsubishi Eclipse Cross
    • Seat Arona 
    • Skoda Karoq 
    • Volvo XC60
    • VW Polo 
    • VW T Roc 

    Nye biler markant mere sikre

    ”Der er ingen tvivl om, at Euro NCAP’s testarbejde har været afgørende for den udvikling, vi har set inden for nye bilers sikkerhed. Resultatet er, at biler i dag er markant mere sikre end for bare få år siden."

    "Den udvikling ses også tydeligt hos de otte biler i den aktuelle test. Fra årsskiftet skærper Euro NCAP kravene endnu en gang. Det betyder blandt andet, at biler uden automatisk nødbremse ikke længere vil kunne opnå de maksimale 5 Euro NCAP-stjerner,” siger Søren W. Rasmussen.

    Læs også: Mere sikre biler år for år