M+S-dæk er ikke egnet til vinterkørsel

Bilist

Mange nye SUV-biler og crossovers sælges med dæk, der er M+S-mærkede. Men pas på: Dækkene er ikke egnet til vinterkørsel. Køb i stedet rigtige vinterdæk.

Mange nye SUV-biler og crossovers sælges med dæk, der er M+S-mærkede
Fotograf:
Foto
ADAC

Det lyder dejlig enkelt: Køb din nye bil, og få den leveret med gode dæk, der kan bruges hele året. Sådan kunne man let foranlediges til at tro, at verden hænger sammen, når man ser på de dæk, der følger med de moderne crossovers eller SUV-biler. 

Men sådan forholder verden sig ingenlunde. 

Mudder og sne – men bedst på asfalt

De fleste SUV-dæktyper, der også bærer M+S-mærket, er primært udviklet til at køre på asfalt. De har dog en lille snert af offroaddækkets egenskaber i sig. 

M+S står for „Mudder + Sne”. Men det er alene dækproducenten, der har valgt at udstyre sine dæk med denne betegnelse. Der ligger ikke nogen test bag. 

Selv om dækkene var mærket „M+S”, var egenskaberne i de fleste tilfælde ikke et hak bedre, end hvis det var almindelige sommerdæk

Desuden er det ikke til at se, om det er mudderegenskaberne eller sneegenskaberne, der i givet fald skulle være bedre. 

Læs mere: Forstå informationerne på dit dæk

Dur ikke som vinterdæk

Sådan ser bjerg- og snefnugsymbolet ud
Se efter dette bjerg- og snefnugsymbol på vinterdæk

Sidste år testede vi denne dæk-type i sne sammen med de gængse vinterdæk. Og det var noget af en øjenåbner. For selv om dækkene var mærket „M+S”, var egenskaberne i de fleste tilfælde ikke et hak bedre, end hvis det var almindelige sommerdæk, vi kørte på.

Læs mere: Find de rigtige dæk til din SUV 

Så har du købt en bil af denne type, skal du ikke tro, at du kan køre med standarddækkene om vinteren. Også her må du anskaffe dig ordentlige vinterdæk, hvis du vil kunne stå godt fast om vinteren.

Et vinterdæk er mærket med et bjerg og snefnug-symbol.

Få hjælp af FDM til at skifte hjul

Af
Søren W. Rasmussen