Nu sker det: Førerløs bil slippes løs i trafikken

Et gennembrud ser ud til at være sket med selvkørende biler. Amerikanske Waymo er begyndt test med selvkørende biler i offentlig trafik uden en sikkerhedsperson ombord.

Waymos lille forsøgsbil.
Nyt om biler

Den helt førerløse personbil er sluppet løs i virkeligheden – uden en årvågen ekspert i førersædet parat til at gribe ind.

Amerikanske Waymo begyndte førerløse kørsler i den amerikanske by Phoenix i oktober, oplyser firmaet.

Det menes at være første gang, det sker noget sted i verden, men Waymo, der begyndte som en del af Google, har øvet sig siden 2009.

Den nyeste demonstration foregår i Phoenix i sydstaten Arizona. Her er sne og knap nok regn næppe et problem for den automatiske teknik.

Helt uden mennesker ombord er bilerne dog ikke. Ansatte fra Waymo sidder indtil videre som passagerer og holder øje med kørslen – men tilsyneladende uden direkte mulighed for at gribe ind.

Overvågningscentral følger med

Det er planen inden for få måneder at tilbyde en slags taxikørsel til offentligheden. Og så bliver passagererne alene med bilen og teknologien, dog vil et hjælpsomt menneske kun være et tastetryk væk.

Chrysler Pacifia i den særlige Waymo-udgave.
Aymo bruger dels sin egen forsøgsbil til test, dels ombyggede udgaver af Chrysler Pacifica. Fotos: Waymo

Den nyeste demonstration – og den kommende taxitest – foregår i Phoenix i sydstaten Arizona. Her er sne og knap nok regn næppe et problem for den automatiske teknik.

Læs mere: Smarte biler taber pusten i regnvejr

Det fremgår heller ikke, om de førerløse biler vil køre alle vegne i byen, f.eks. i udfordrende omgivelser som tunneler eller steder med mange fodgængere og cyklister. Ej heller med hvilken hastighed, passagerer kan se frem til at blive transporteret med.

 

Vil ikke selv bygge biler

Sådan ser den førerløse bil.
Sådan ser den førerløse Waymo-bil en skolebus og stopskilte. Waymo sagde i december 2016, at dets biler kun måtte opgive at klare sig selv én gang for hver 5.000 miles (8.000 km). I 2015 var det for hver 1.250 miles. 

Waymo bruger to typer køretøjer, sin egenudviklede gople og en ombygget udgave af Chryslers Pacifica MPV.

Firmaet med hovedkvarter i Silicon Valley i Californien har sagt flere gange, at man ikke har tænkt sig at bygge sine egne biler. Waymo satser mest på robot-taxier og at sælge sin teknologi til andre, men kan formentlig få bilproducenter til at bygge en dedikeret Waymo-bil til f.eks. taxikørsel.

Læs mere: Waymo er Googles selvkørende bil