Toyota genopliver klassisk sportsvogn

Den legendariske Toyota Supra er muligvis på vej i en ny og moderne udgave med hybridteknik. En konceptbil fra Tokyo Motor Show viser, hvordan den kunne se ud.

GR-HV Sports.
Nyt om biler

Den klassiske Supra-sportsvogn med baghjulstræk og Targa-tag har været historie i mange år, men nu er en efterfølger muligvis på vej. GR-HV Sports er navnet på en konceptbil, som Toyota præsenterer på Tokyo Motor Show.

Den har baghjulstræk, en moderne hybridmotor, og som noget nyt en gearkasse, der både kan betjenes med et traditionelt gearskifte eller som et klassisk automatgear.

Toyota GR-HV front
Toyota GR-HV Sports er en konceptbil der skal vise hvorledes en fremtidig sportsvogn kan se ud. Fotos: Toyota

Sidste Toyota-sportsvogn?

Den nye sportsvogn er udviklet af Toyota selv og bygger på erfaringer fra racerbilen TS050, som fabrikken kører med i det store World Endurance Championship (WEC). Blandt andet er forlygter, hjul og bagenden hentet direkte fra den rigtige racerbil.

Men det er formentlig sidste gang, vi ser en sportsvogn udviklet udelukkende af Toyota.

Fabrikken har nemlig indgået samarbejde med BMW om udvikling af en fremtidig sportsvogn, og her er man nået så langt, at platformen er helt færdig. Både Toyotas og BMWs version, der skal hedde Z4, ventes klar i begyndelsen af 2019.

Den nye sportsvogn er udviklet af Toyota selv og bygger på erfaringer fra racerbilen TS050.

GR-HV bagfra
Bagenden er flot og rummer detaljer hentet direkte fra den sportsvogn, Toyota i øjeblikket anvender i  World Endurance Championship (WEC).

Plads til to

Den nye Toyota GR-HV Sports, som den officielt hedder, er udstyret med en hybridmotor fortil, mens batteriet er placeret længst bagude af hensyn til vægtfordelingen. Længden af bilen er 4,4 meter, og den er 1,8 meter bred, og har kun plads til to personer.

GR-HV lige bagfra.
Motoren er en hybridmotor der trækker på baghjulene. En sekstrins gearkasse kan enten betjenes på traditionel vis som i en manuel bil, eller via en knap omstilles til automatgear.

Targataget skal afmonteres manuelt, og kan placeres bag forsæderne.

Det er endnu uvist om bilen i givet fald kommer i produktion, som den er vist. Stilen vil formentlig gå igen i den model, der deles med BMW.

Læs mere: Honda pønser på elektrisk sportsvogn