Nu stiger afgiften på ældre varebiler

Ældre dieselvarebiler skal nu også betale partikeludledningstillæg. Tillægget stiger de kommende år til 1.000 kroner årligt. Med et partikelfilter kan du dog undgå at skulle betale tillægget.

Ældre dieselvarebiler skal nu til at betale partikeludledningstillæg.
Bilist

Det er ikke alle julekort, der er lige rare at få. Ejere af ældre dieselvarebiler modtager i disse dage en rudekuvert med et girokort.  

Har du en dieselvarebil med en tilladt totalvægt på op til 3.500 kg, som er indregistreret før 18. marts 2009, skal du som noget nyt nemlig til at betale det såkaldte partikeludledningstillæg.

Læs også: Derfor stiger din ejerafgift

Afgiften stiger år for år

Hidtil har det kun været dieselpersonbiler, og dieselvarebiler indregistreret efter 18. marts 2009, der har skullet betale partikeludledningsafgiften.

Afgiften for de ældre dieselvarebiler er i år på 400 kroner. Den stiger dog de kommende år til:

  • 2017: 400 kroner årligt
  • 2018: 600 kroner årligt
  • 2019: 1.000 kroner årligt

Beløbet for partikeludledningstillægget opkræves i år særskilt, men vil fra næste år blive opkrævet i forbindelse med vægtafgiften.

Læs også: Partikelfilter til dieselbil

Ældre varebiler ikke længere fritaget

Baggrunden for afgiften var et ønske om at nedbringe udledning af de sundhedsskadelige partikler.

Af forskellige årsager fritog man dog dengang ældre diselvarebiler, men den går altså ikke længere. Derfor skal du nu også betale et tillæg, hvis din dieselvarebil ikke har partikelfilter.

Læs også: Ny afgift på dieselbiler uden partikelfilter

Sådan slipper du for afgiften

Du kan dog slippe for partikeludledningstillægget, hvis din bil enten allerede har et partikelfilter, eller hvis du får eftermonteret et godkendt filter. Det kræver dog, at der findes et partikelfilter. Det er ikke tilfældet til alle biler.

Læs også: Se alle afgiftssatser for 2018

Har din bil partikelfilter, men modtager du alligevel en opkrævning, skal du indsende dokumentation for det til SKAT, som vil rette fejlen.

Siden 2011 har det været et krav, at alle nye dieselbiler har partikelfilter.

Læs også: Fejlagtig opkrævning for manglende partikelfilter