En større andel af biobrændstof er på kort sigt den billigste løsning, hvis Danmark frem mod 2030 skal nå målsætningen om at reducere CO2-udslippet i trafikken. Først omkring 2030 vil en indfasning af flere elbiler være det mest ’omkostningseffektive’. Det konkluderer en ny rapport ’Grøn Roadmap 2030’, der er udarbejdet for Energifonden af EA Energianalyse med deltagelse af blandt andre FDM.
Siden 2010 har man i Danmark blandet fem procent bioethanol i benzinen, mens man siden 2011 har blandet syv procent biodiesel i dieselolie.
LÆS HELE RAPPORTEN: Grøn Roadmap 2030 (eksternt link)
Fri af fossile brændstoffer i 2050
Formålet med rapporten er at se på, hvordan man i transportsektoren kan bidrage til at nå den reduktion i CO2-udslippet, som EU ventes at pålægge hvert medlemsland til foråret, og som ikke allerede er omfattet af kvoter. For Danmarks vedkommende forventes det, at kravet bliver en reduktion på 35-40 procent i forhold til 2005.
”Skal Danmark nå sin målsætning om at være uafhængig af fossile brændstoffer i 2050, må transportsektoren bidrage og omstille sig. Ikke mindst hvis vi også skal nå de mål, EU sætter. Her giver Grøn Roadmap 2030 et bud på, hvordan vejtransporten bedst og billigst kan bidrage med sin andel,” siger afdelingschef i FDM, Torben Lund Kudsk, der har siddet med i styregruppen bag rapporten.
LÆS OGSÅ: E10-benzin i modvind
Elbiler først løsningen senere
Her er det samfundsøkonomisk billigst i den første periode at satse på at øge iblanding af biobrændstof, mens elbiler i den sidste del af perioden frem mod 2030 vil være den bedste og billigste løsning. Derfor bør Danmark i EU arbejde for, at alle nye biler i 2020 kan køre på E20, hvor 20 procent er biobrændstof, ligesom iblanding af avanceret biobrændstof bør øges i årene efter. Desuden anbefales det, at det nuværende danske afgiftssystem omlægges, så forbrugerne i højere grad tilskyndes til at vælge biler med lavt CO2-udslip. Ifølge rapporten vil alene et forbedret brændstofforbrug i bilparken kunne tegne sig for halvdelen af en CO2-reduktion på 35 procent.
Omlæg afgiften
”At reducere vejtransportens CO2-udledning de kommende år er både muligt og nødvendigt. Men skal det lykkes, skal der drejes på flere håndtag. Det er ikke nok, at EU opstiller nogle CO2-mål for Danmark, hvis ikke forbrugerne samtidig har mulighed for reelt at vælge biler, der kan gør det muligt at bidrage til at nå målene. Derfor er blandt andet en nedsættelse og omlægning af bilafgifterne et af de håndtag, der skal drejes på, hvis vi skal nedbringe CO2-udledningen de kommende år ,” siger Torben Lund Kudsk.
LÆS OGSÅ: Vi køber 'grønnere' biler