Danske bilejere har udsigt til en lidt større check, når bilen afleveres på bilkirkegården.
Står det til miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen skal skrotningsgodtgørelsen nemlig hæves fra 1.500 kroner til 2.200 kroner. Samtidig skal det såkaldte miljøbidrag, som finansierer ordningen, og som bilejerne betaler over den lovpligtige ansvarsforsikring, sænkes fra 101 kroner til 84 kroner årligt.
Baggrunden for ministerens forslag, der netop er sendt i høring, er en rapport udarbejdet af Deloitte for Miljøstyrelsen. Den viser, at op mod hver fjerde bil i dag skrottes ulovligt, og dermed uden kontrol af, om det sker miljømæssigt korrekt. Af de ulovligt skrottede biler anslås det, at omkring ti procent, svarende til 2.000, biler efterlades i naturen eller i vejkanten.
LÆS OGSÅ: Sådan skrotter du bilen forsvarligt
Manglende kendskab til regler
At så mange biler skrottes ulovligt, skyldes ifølge miljøminister Esben Lunde Larsen primært et manglende kendskab til reglerne hos bilejerne. Derfor vil han i løbet af efteråret lancere en kampagne, der skal gøre bilejerne opmærksomme på de mange ulovlige autoophuggere, og hvordan man sikrer sig, at bilens sidste rejse sker miljømæssigt forsvarligt.
LÆS OGSÅ: Miljøordning for biler (eksternt link)
”Jeg tror, at mange danskere ikke er klar over, at de skrotter deres bil ulovligt. De brodne kar i autobranchen påstår, at de behandler bilerne miljømæssigt korrekt, selvom det langtfra er tilfældet. Derfor vil vi oplyse danskerne om, hvordan de sikrer sig mod, at de afleverer deres skrotbil til ulovlig ophugning. Samtidig arbejder vi for at forbedre tilsynet på området, så der bliver slået ned på svindlerne,” skriver miljøminister Esben Lunde Larsen i en pressemeddelelse.
Ifølge ministeren vil en højere skrotpræmie nedbringe antallet af ulovligt skrottede biler fra 20-25 procent til ti procent.
Nødvendigt med kontrol af huggere
FDM hilser udsigten til en højere præmie velkommen.
”Danske bilejere betaler allerede i dag rigeligt i skatter og afgifter. Derfor er vi naturligvis positive overfor, at man nu vil hæve skrotpræmien, uden at det koster bilisterne ekstra. Der er ingen tvivl om, at det kun kan øge incitamentet for, at man får skrottet sin gamle bil miljømæssigt korrekt,” siger juridisk konsulent i FDM, Dennis Lange, og tilføjer:
”Nok så væsentligt er dog den kontrol af autoophuggerne, som der også ligger i ministerens forslag. Noget tyder på, at en del af autobranchen har et problem. Skal man have rettet op på det, gør en højere skrotpræmie det ikke alene. Der må en øget kontrolindsats til,” siger Dennis Lange.
Lovforslaget forventes at træde i kraft fra årsskiftet.
LÆS OGSÅ: Ældre biler udgør høj sikkerhedsrisiko