Foråret er så småt på vej og med det også motorcykelsæsonen. Men mens de fleste biler de seneste måneder har stridt sig gennem sne og frost, har landets motorcykler overvintret i garager, lader og andre bekvemme steder.
De mange måneders hi betyder da også, at det er vigtigt at gå motorcyklen igennem, inden kickstarteren første gang trædes i bund.
”Langt de fleste kører helt forståeligt deres motorcykel i stald, inden sne, frost og vejsalt bliver en del af hverdagen. Det betyder dog, at det er vigtigt at motorcyklen bliver gennemgået og gjort forårsklar, inden man triller den første tur,” siger tekniker i FDM, Per Christiansen og fortsætter:
”Særligt dækkene skal man være opmærksom på. Motorcykeldæk bliver hurtigt stive og hårde i det, og efter fire-fem måneders stilstand, risikerer man også, at de har fået flade punkter. Det er derfor vigtigt, at man gennemgår dækkene, og i øvrigt kører forsigtigt de første ture, så dækkene bliver kørt til. Husk, at dækmønstret ikke må være under 1 mm.”
Det er vigtigt at motorcyklen bliver gennemgået og gjort forårsklar, inden man triller den første tur
Læs også: Gør bilen forårsklar
Er der strøm på?
En anden ting, man under forårsklargøringen bør have sig for øje, er batteriet, som i løbet af vinteren ofte har tabt strømmen.
”Har man ikke løbende ladet på cyklens batteri, vil det næsten altid være fladt eller næsten fladt, når man når til marts. Husk også at efterfylde vand på batteriet og kontroller forbindelserne. Derudover skal kæden smøres og tændrør, luftfilter og slanger skal tjekkes. Tjek også olien i gearkassen, og har man hydrauliske bremser, skal man få kontrolleret bremsevæskens kogepunkt,” siger Per Christiansen.
Tjek forsikringen
De fleste motorcykler har en forsikring, hvor der er en såkaldt stilstandsperiode. Tjek hvornår stilstandsperioden udløber, før du begynder at køre på motorcyklen efter vinteren.
MC-kurser er en god idé
Det er dog ikke kun motorcyklen, der skal støves af. Lige så vigtigt er det, at ens egne køreegenskaber er i top, og efter en vinter hvor mange har kørt på fire hjul i stedet for to, skal de fleste lige finde sig til rette bag styret.
”Derfor anbefaler FDM også, at man med et par års mellemrum tager et køreteknisk kursus, hvor man får pudset sine færdigheder af og lærer sin motorcykel at kende. Det er et spørgsmål om sikkerhed. Både ens egen og medtrafikanternes,” siger Per Christiansen.
Læs mere om FDMs køretekniske kurser for motorcyklister