Pas på kilometersnyd

Snyd med bilers kilometertal koster hvert år forbrugerne dyrt. Læs her, hvordan du kan få hjælp til at opdage snyderiet, inden det er for sent.

Det kan være svært at opdage, hvis der er blevet spolet med en bils kilometertal
Bilist

Lidt billig elektronik og en flosset moral. Mere kræver det ikke for at spole en bils kilometertal tilbage og dermed også ofte prisen op.

Hvor meget en bil har kørt er nemlig afgørende for, hvor meget den er værd, eller hvor dyr den er at lease. Derfor kan der være mange penge i at spole bilens kilometertal 25.000, 50.000 eller 100.000 km tilbage inden salg eller tilbagelevering til leasingselskabet.

Selvom problemet nok er størst i landene omkring os, er fænomenet langtfra ukendt i Danmark

Læs også: Udbredt snyd med kilometertal koster bilejere dyrt

Stort problem i udlandet

I Tyskland har man tidligere anslået, at der er snydt med bilers kilometertal i op mod 30 procent af alle tyske brugtbilhandler, mens en undersøgelse i Holland i 2010 anslog snyderiet til at beløbe sig til op mod 20 milliarder kroner i Holland, Frankrig, Belgien og Tyskland om året.

Se hvad bilklubberne gør for at komme kilometersnyd til livs

Tag forholdsregler

Selvom det kan være svært at se, om en brugt bil har været ’spolet’, er der en række forholdsregler, du som mulig køber kan tage for at minimere risikoen for at blive snydt:

  • Tjek bilens km-historik – med FDMs slutseddel-app er det muligt at se bilens km-tal registreret ved bilsyn siden 2005
  • Lad FDM gennemgå slutsedlen inden køb
  • Kontrollér selv bilens km-historik ved service gennem tiden i servicehæftet
  • Er der stor forskel på bilens stand, alder og km-tal, er der grund til at være særlig opmærksom
  • Bed forhandleren om at give kilometergaranti. Viser det sig senere, at der er snydt med bilens kilometertal, er det forhandleren, der har ansvaret. Også selvom han er uvidende om snyderiet
  • Lad en fagmand gennemgå bilen inden køb. Det kan evt. være en FDM brugtbiltest

Lad FDM gennemgå din slutseddel 

FDM har ført sager

Selvom problemet nok er størst i landene omkring os, er fænomenet langtfra ukendt i Danmark. Navnlig nyere brugte biler, der tidligere har kørt som leasingbiler, bør man som forbruger være særlig opmærksom på.

FDM har gennem årene ført flere sager på vegne af medlemmer, der har købt spolede biler, og fandt i 2016 i sin gennemgang af medlemmers slutsedler 6 tilfælde, hvor kilometertallet var lavere end ved sidste bilsyn. Derudover var der i 27 tilfælde ikke angivet noget kilometertal i slutsedlen.

Læs også: Lad FDM teste den brugte bil inden køb

”Snyd med bilers kilometertal er et stort problem i mange lande omkring os, og vi støder i vores rådgivning løbende på snyderiet. Køber man en brugt bil, bør man derfor se sig godt for og evt. få hjælp af FDM til at gennemgå slutsedlen,” siger afdelingschef i FDMs juridiske rådgivning, Lennart Fogh. 

Svært at opdage km-snyd

Det er dog ikke kun ved bilhandel, du bør taget dig i agt for snyderiet. Det gælder også, hvis du sælger din bil.

”I mange bilhandler indgår ens brugte bil. I den forbindelse ser vi ofte forhandleren bede én om at skrive under på en kilometergaranti. Det er selvfølgelig uproblematisk, hvis man har været eneste ejer af bilen. Men har man selv købt den brugt, fraråder FDM at man skriver under på kilometergaranti. Gør man det, står man nemlig inde for, at en tidligere ejer ikke har snydt med bilens kilometertal,” siger Lennart Fogh, som understreger, at det selv for fagfolk, kan være meget svært at opdage, hvis der er snydt med bilens kilometertal.

Læs også: Pas på kilometergaranti

Ny EU-krav til bilproducenter

FDM har i samarbejde med de europæiske bilklubber de seneste år rejst problematikken over for både EU og bilproducenterne for at finde en løsning på problemet, der truer med at underminere tilliden til hele brugtbilmarkedet.

Indsatsen har båret frugt, idet ny EU-lovgivning betyder, at alle nye typegodkendte biler i EU siden september har skulle være særligt sikret mod spoling af kilometertallet. Fra september 2018 gælder de samme stramme regler for alle nye biler solgt i EU.

Læs også: Bilklubber vil gøre det sværere at begå kilometersnyd