Den første nattefrost har meldt sin ankomst, og den første rim skrabet af bilernes forruder. Men selvom vinteren endnu ikke har bidt sig rigtig fast, skutter mange sig allerede i efterårets lave temperaturer.
Det gælder også din bils batteri, som er mere kuldeskær, end du aner. Efter at have kørt hele sommeren ligger ladetilstaden på mange biler nemlig meget lavt, og der skal ikke mere end en smule nattefrost til at slå det helt ud.
Læs også: Tjekliste til vinterklargøring af bilen
Mange er ikke klar over det, men kulden er en rigtig batteri-dræber. Faktisk kan batteriet miste op mod 50 procent af sin kapacitet ved hård frost
Kulden dræber batteriet
Flade batterier og livløse biler er da også den hyppigste årsag til, at vejhjælpen rykker ud, når temperaturen falder.
”Mange er ikke klar over det, men kulden er en rigtig batteri-dræber. Faktisk kan batteriet miste op mod 50 procent af sin kapacitet ved hård frost. Har batteriet et par år på bagen, kan det derfor være en god idé at få kontrolleret ladetilstanden og eventuelt få skiftet batteriet i tide. Så man minimerer risikoen for at ringe efter vejhjælp i løbet af vinteren,” siger seniortekniker i FDM, Jørgen Jørgensen.
Vejhjælp på overarbejde
Ifølge tal fra FDM vejhjælp handler hver fjerde assistance i vintermånederne om starthjælp til livløse biler. Særlig mandag morgen, kniber det med at få liv i mange biler.
Efter en kold weekend, hvor bilen måske har stået stille, kan 35 procent af alle assistancer være starthjælp, mens det efter en jule- eller vinterferie kan være op mod 40 procent.
Læs også: Derfor må danskere have vejhjælp på ferien
Bilen fryser på vinterferien
Det gælder især, på de europæiske skisportsdestinationer, hvor bilerne ofte står stille en hel uge i hård frost. Skal du på vinterferie, skal du derfor være særlig opmærksom på, om bilens batteri kan klare kulden.
Skifter tre ud af fire batterier
FDM har de seneste måneder tilbudt at tjekke batteriet hos FDM vejhjælps kunder. Er batteriet i bund, får kunderne et nyt uden beregning. Ud af foreløbig godt 200 batteritjek er lidt over 150 batterier blevet skiftet.
Brug hjemmelader og tjek batteriet
Har du mulighed for det, kan du med en hjemmelader imidlertid holde batteriet i form ved at lade det op et par gange i løbet af vinteren. På den måde minimerer du risikoen for at stå op til en flad bil.
”Som bilejer får man ingen elektronisk advarsel om, at batteriet er ved at være slidt. Den eneste måde man måske kan opdage det på, er, hvis bilen er lidt længere om at starte. Det er som regel tegn på, at batteriet trænger til at blive skiftet. Men for de fleste kommer det som lyn fra en klar himmel, når bilen pludselig er helt død,” siger Jørgen Jørgensen.
FDM opfordrer dig derfor til at give bilens batteri et tjek, når du alligevel vinterklargøre den, og inden kulden for alvor bider sig fast.