Giv bilen starthjælp med startkabler

Kulde og fugt kan være en skidt cocktail for bilens batteri, især hvis det ikke er helt nyt. Her kan du se, hvordan du giver starthjælp ved hjælp af en anden bil.

Bil får starhjælp.
Viden

Hvis din bil skal have starthjælp fra en anden bil, kan du her både læse og se, hvilke trin du skal følge. Det er meget vigtigt, at du kontrollerer bilens instruktionsbog og følger producentens vejledning for starthjælp til lige netop din bil. 

Illustration af underoverskriftHvordan starter du bilen med startkabler?

Der findes enkelte bilmodeller, hvor nedenstående vejledning ikke kan bruges. I de tilfælde, eller hvis du er i tvivl, bør du kontakte dit værksted eller vejhjælp for at få hjælp og vejledning.

Til de fleste biler på det danske marked kan du følge nedenstående vejledning: 

SkillestregIllustration>> Start med det røde kabel

Du starter med det røde kabel, som skal bruges mellem den røde plus (+) pol på et strømgivende batteri og den røde plus (+) pol på det strømmodtagende batteri (bilen med det flade batteri). Det er vigtigt, at du ikke bytter rundt mellem den røde plus (+) og den sorte minus (-), da du så risikerer at lave en kortslutning. 

SkillestregIllustration>> Monter dernæst det sorte kabel

Herefter monterer du det sorte kabel på den strømgivende bil sorte minus (-) pol på batteriet. På den strømmodtagende bil monteres det sorte kabel på et særligt indrettede stelpunkt, hvis bilen har det. Ellers sættes kablet på en god stelforbindelse på motoren eller direkte på batteriets sorte minus (-) pol. Husk at sikre at motoren kan dreje frit rundt, uden at startkablerne kommer i klemme.  

Sådan forbindes startkabler og bil Illustration

SkillestregIllustration>> Start motorer i denne rækkefølge

Start først den strømgivende bils motor. Vent under et minut og start den strømmodtagende bil.

SkillestregIllustration>> Fjern kabler i denne rækkefølge

Når bilen er startet, fjerner du først det sorte kabel fra den strømmodtagende bil, herefter fra batteriet på den strømgivende bil. Gentag manøvren med det røde kabel.

SkillestregIllustration>> Så længe skal du nu køre

Kør helst en tur på mindst en halv time for at lade batteriet op og gerne længere. Ellers er der stor sandsynlighed for, at du skal bruge starthjælp igen, når du næste gang vil starte bilen.

Herefter er det en god idé at lade batteriet helt op med en batterilader.

Bemærk, at hvis bilen generelt har startvanskeligheder, så kan det skyldes, at det er ved at være tid at skifte batteri. Det kan også skyldes, at bilens generator ikke lader korrekt, eller kabine- og bagagerumslys har stået tændt.

Læs mere: Batterikontrol er en del af dit medlemskab

Hvordan vælger du det rette startkabel?

Der er tre ting, du bør gå efter, når du skal vælge startkabler:

  • Startkablerne bør være mindst tre meter lange.
  • De bør have en sikringsboks/spændingsbeskytter.
  • De skal have en god kvalitet.

De to første ting er forholdsvis nemme at konstatere, og det med kvaliteten beror primært på batteripol-grebene. De skal være solidt bygget, og de skal være lette at montere både i lodret såvel som i vandret position.

Giv hellere lidt ekstra for et startkabelsæt med en tykkelse på 25 mm² og gode batteripol-greb. Et ordentligt startkabelsæt holder stort set evigt. Især dieselbilejere bør vælge en stor kabeltykkelse, for de risikerer, at et tyndt 16 mm-kabel ikke kan overføre nok strøm. Det er en god ide at læse brugsanvisningen, som følger med startkablerne.

Læs mere: Find lader og startkabler til bilen i FDMshop.dk

Har du brug for vejhjælp?

Om vinteren er det rart at have adgang til god og hurtig hjælp, f.eks. hvis bilen strejker i frostvejret. Bestil FDM vejhjælp