Bedre tankpause for elbilister

Otte steder i Danmark kommer der fra denne sommer arkitekttegnede elstationer, hvor elbiler kan lade i tørvejr. Vigtigt er, at de fra begyndelsen får den nye europæiske superladning på 150 kW. Den har netop haft snigpremiere i København.

Computerfoto af stationen i Fredericia.
Bilist

Lynladere til elbiler behøver ikke stå et trist sted bag et indkøbscenter eller i et forblæst hjørne af en rasteplads. De to store elbiloperatører Clever og Eon er gået sammen om et EU-støttet projekt, hvor de opfører 180 superlade-stationer i Europa.

De 48 kommer i Norden, og disse vil være arkitekttegnede stationer med overdækning. De otte anlægges i Danmark i løbet af 2018 og 2019, og den første vil åbne i Fredericia, lige ved motorvejen, til sommer.

Se mere: Elbiler får europæisk superladning

Det er den station, der ses på illustrationen.

150 kW til fremtidens elbiler

Elstationen i Frederica.
De kommende el-tankstationer bliver modulbyggede, så størrelsen kan variere efter behovet på stedet. Her er det den første station, der placeres i Fredericia. Illustration: Cobe

Fra begyndelsen kan der lynlades med den nye europæiske standard på 150 kW. Det er tre gange så hurtigt som dagens topstandard. Og dermed kan man mere eller mindre fylde sit batteri på 20 minutter. Senere kan ladestationen opgraderes til 350 kW.

Fra begyndelsen kan der lynlades med den nye europæiske standard på 150 kW. Det er tre gange så hurtigt som dagens topstandard.

De fleste stationer i Norden får tag som på illustrationen, men som udgangspunkt vil der ikke være indendørs venteværelser. Der kommer heller ikke mad eller anden service på selve ladestationen; den slags må de ventende elbilister få hos anlæggets naboer, der kan være fastfood-cafeterier, caféer m.m.

Den fleksible opbygning gør det dog muligt at placere et spisested i komplekset, hvis det giver mening det pågældende sted.

Nogle kommer på motorvejsrastepladser

Enkelte af de danske lynlade-stationer vil efter planerne komme på de store rastepladser langs motorvejene.

De nye elstationer vil få deres eget navn, der endnu ikke er vedtaget eller i hvert fald offentliggjort. Eon og Clever afventer bl.a. myndighedsgodkendelse af de fælles projekt. Betaling for opladning vil kunne ske med såvel Clever- som Eon-abonnementer samt formentlig også med andre betalingsmidler.

Se mere: Nissan Leaf blomstrer op

Første lynlader i København - nu mangler bilerne

Lynladeren i Københavns Nordhavn.
I Københavns Nordhavn står Danmarks første 150 kW-lynlader. Men ingen eksisterende biler kan lade så hurtig. Foto: Torben Arent

Mens det nye partnerskab er på vej med 150 kW-lynladning, har Danmark i stilhed netop fået den første af slagsen. Det er det lille ladeselskab Clean Charge, der sammen med By & Havn har opsat laderen i Københavns Nordhavn.

Laderen kommer ikke til at brænde varm foreløbig. I den klassiske hønen og ægget-problematik findes der nemlig ingen elbiler, der kan lade så hurtigt. Nærmest er pt Hyundai Ioniq, som kan modtage op til 100 kW. Om et årstid kommer Audis E-tron, der formentlig går op til 150 kW.

Se mere: Nye Q-tider hos Audi