Bløde bump i sigte

En ny type vejbump med luft, som lader lovlydige bilister slippe mildt, er formentlig på vej til Danmark. FDM var med, da systemet blev testet og godkendt i Danmark.

FDM tester vejbumpet.
Bilist

Fartbump får farten ned. Men hvorfor straffe de bilister, der overholder fartgrænsen med et dunk fra undervognen? En ny løsning med ’luftbump’ er hård ved fartsyndere, men blid ved lovlydige.

Princippet er enkelt og tiltalende. Fartbumpet består af en luftfyldt pude, som er beregnet til en bestemt fartgrænse, typisk 40 km/t. Kører man over med maks. 40 km/t., sørger en ventil for, at noget af luften lukkes ud og passagen bliver blødere.

Høj fart straffes

Er farten højere, bevarer puden sin hårdhed, og det er som at køre over et almindeligt fartbump med for høj fart.

Idéen med et ’smart’ fartbump er ikke ny. Der findes flere typer, som – bl.a. ved hjælp af radarmåling af bilens fart – vipper op eller lægger sig ned for at belønne de lovlydige og straffe de hurtige.

Se vores test af fartbumpet

Billig løsning

Men disse systemer er dyre og findes kun få steder, bl.a. ved Øresundsbroens betalingsanlæg.

Sådan et luftbump koster omkring 40.000-50.000 kr. og er nemt at montere. Et elektronisk fartbump ligger omkring 300.000 kr., siger direktør Claus Mejby fra firmaet Atki, der forhandler det britisk producerede udstyr i Danmark.

Se mere: Faldlem skal holde bro-fart i ave

Et almindeligt hårdt, præfabrikeret vejbump koster ca. 8.000 kr.

Den forholdsvis lave pris for et dynamisk fartbump betyder, at det kan dukke op en del steder.

Det venlige vejbump.
Det eftergivende vejbump består af en gummimembran, hvor luften lukkes delvis ud, hvis man holder fartgrænsen. Enheden kan monteres på kort tid med håndværktøj. Fotos: Torben Arent  

Kan bruges mange steder

Atki peger på, at hastighedsafhængige fartdæmper kan bruges på mindre landeveje og samt ved f.eks. parkeringsanlæg, i grundejerforeninger, på villaveje, ved skoler, i havneområder, hos virksomheder og ved større begivenheder, f.eks. festivaller og sportsbegivenheder.

FDM var med, da fartdæmperen blev testet af Vejdirektoratet, som efterfølgende har godkendt udstyret.

Vejdirektoratet tester fartdæmperen.
Vejdirektoratet har testet og efterfølgende godkendt vejbumpet. Dermed kan bl.a. kommuner nu købe det og sætte op på vejene.

Vores foreløbige erfaring er, at der er en fin effekt, men at det sandelig stadig giver et bump i bilen at køre over med de tilladte 40 km/t. Særligt baghjulene slår ganske hårdt igennem på den anvendte VW Golf.

Så den lovlydige bilist slipper ikke helt for ubehag.

Når FDM satte farten op til 50 eller 60 km/t., slår vejbumpet tydeligt hårdere igennem. Det vil man gerne slippe for.