Mercedes-Benz mistænkt for diesel-snyd

Bilist

Mercedes-Benz tilbagekalder 774.000 biler efter fund af ulovligt software. 2.000 danske biler berørt. Ejerne vil blive tilbudt opdatering af deres biler, oplyser Mercedes-Benz, der afviser snyd.

Mercedes-Benz tilbagekalder 238.000 biler i Tyskland efter fund af snydesoftware.
Fotograf:
Foto
Mercedes-Benz

Mørke dieselskyer er trukket hen over tyske Daimler, der producerer Mercedes-Benz.

Mistanke om brug af en eller anden form for snydesoftware fik mandag eftermiddag de tyske myndigheder til at kræve 238.000 nyere Mercedes-Benz-biler tilbagekaldt.

Det drejer det sig om modeller i C-klassen, den store GLC samt varevognen Vito.

2.000 danske biler berørt

I alt vil Mercedes-Benz tilbagekalde 774.000 biler i Europa, som vil få tilbudt en opdatering af motorstyring, som vil fjerne det ulovlige software. 

I Danmark drejer det sig om omkring 2.000 biler, oplyser en talsmand fra Mercedes-Benz til FDM.

Vil blive tilbudt opdatering

I en mail til FDM skriver Mercedes-Benz, at ejerne af de berørte biler vil blive kontaktet snarest muligt og tilbudt en opdatering af softwaren i bilens motorstyring, så snart en sådan er godkendt af de tyske myndigheder. 

I mailen afviser Mercedes-Benz dog at have snydt ved at installere ulovligt software i bilerne, som tilfældet var det med VW, og at koncernen er klar til at gå rettens vej for at imødegå anklager om snyd.

FDM: Ikke godt nok

”Hvad der helt præcis er op og ned i den aktuelle sag med Mercedes-Benz er svært at sige. Sikkert er det dog, at et større antal nyere dieselbiler nu tilbagekaldes efter fund af ikke lovligt software. Det er naturligvis ikke tilfredsstillende. Forbrugerne bør kunne have tillid til, at de biler de køber opfylder de gældende regler og miljøkrav," siger afdelingschef i FDM, Torben Lund Kudsk, og tilføjer:

"Som i de tidligere sager med udspring i VW-skandalen vil FDM følge sagen tæt. Både i forhold til den løsning Mercedes-Benz vil tilbyde sine danske kunder, og hvilke garantier de giver for, at det ikke vil påvirke bilerne negativt.”  

Læs også: Tyske bilmærker skal fikse 630.000 biler

Uforklarlige softwarefunktioner

Det var tyske Spiegel, der tilbage i maj kunne afsløre, at den tyske trafikmyndighed, Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) havde fundet det ulovlige software i Mercedes-Benz's Vito model med 1,6 liters dieselmotor. Det førte 25. maj til en tilbagekaldelse af knap 5.000 (1.372 i Tyskland) Vito'er. 

Søndag 10. juni kunne Bild am Sonntag så afsløre, at KBA også havde identificeret uforklarlige softwarefunktioner i Stuttgart-koncernens C-klasse og GLC modeller, der relaterer sig til det såkaldte termovindue. Det kan betyde, at bilerne i test tager sig renere ud, end de er i virkelig trafik.

Læs også: FAQ om VW-skandalen

Afviser snyd

Daimler CEO Dieter Zetsche afviste på et møde mandag med den tyske transportminister, at man har snydt. Alligevel vil Daimler samarbejde med KBA og snarest fjerne softwaren fra bilernes motorstyring.

Det er langt fra første gang, at Daimler kommer i søgelyset for snyd med bilernes software. Siden VW-skandalen rullede i efteråret 2015, har Dr. Z, som Zetsche kaldes i Tyskland, dog kategorisk afvist, at Daimler, skulle have snydt med softwaren i bilernes motorstyring, så de fremstod renere i test.   

Læs også: VW-opdatering halverer NOx-udslip

Kan blive ramt af gigantbøde 

Viser det sig alligevel, at Daimler har fiflet med softwaren, kan Stuttgart-producenten se frem til en bøde på 3 milliarder Euro alene i Tyskland. Det er dog for intet i forhold til, hvad myndighederne i USA kan mønstre, hvis det viser sig, at Daimler også har snydt forbrugere og myndigheder her.

Læs også: FDM: Pas på Renaults opdatering

ARTIKEL OPDATERET TIRSDAG 12. JUNI

Af
Mads Bregenov-Pedersen