Farvel til betonvej – goddag til kø

En af Danmarks få betonmotorveje forsvinder. Den dårlige beton på Vestmotorvejen hakkes nu op. Det giver kø imens på den travle motorvej.

Den lappede vej før vejarbejdet.
Bilist

En gang blev det anset for fremtiden for motorveje – at bygge vejen af beton i stedet for asfalt. Men nu bliver en af de få betonmotorvej i Danmark til fortid.

En fordel ved den dyrere metode med at støbe en vej med beton i stedet for at lægge asfalt ud skulle være lang holdbarhed og færre generende vejarbejder undervejs.

Fire smalle baner

Sådan er det ikke gået på Vestmotorvejen lige vest for Køge, og nu betaler vejens trafikanter prisen frem til oktober. Der er vejarbejde med fire smalle vognbaner, farbegrænsning og stærk øget risiko for kø.

Køkort over strækningen.
Vejarbejdet på Vestmotorvejen giver længere rejsetid.

Arbejdet udføres først på strækningen i retning mod København, hvorefter det flyttes over i retning mod Ringsted senere.

Betonen på den fire km lang strækning hakkes op, og i stedet lægges almindelig asfalt.

Strækningen er fra 1976 og fra en tid, hvor motorveje typisk blev bygget på et underlag af betonplader.

Se mere: Kæmpebro bliver snegl på vejen

Anlagt i 1976

Strækningen er fra 1976 og fra en tid, hvor motorveje typisk blev bygget på et underlag af betonplader.

Der er gennem årene blevet lagt ny asfalt på strækningen talrige gang, men betonens dårlige tilstand har betydet, at asfalten er blevet lappet med kortere og kortere mellemrum – en dyr løsning og hver gang til stor gene for trafikken, oplyser Vejdirektoratet.

 

Kø ved vejarbejdet.
Med fire smalle baner opstår der nemt kø, hvor betonen skal hakkes op.

Se mere: Vejdirektoratets trafikinforrmation