Automatisk nødbremse, vognbaneassistent, fartbegrænser og adaptiv fartpilot. Det er bare nogle af de nye sikkerhedssystemer, der findes i stadig flere nye biler. Men selvom systemerne forebygger ulykker og redder liv, er det stadig noget, der ofte står på listen over ekstraudstyr.
Spørger man danskerne, bør det vigtige udstyr imidlertid være standard. Det viser en undersøgelse, FDM har lavet. Her svarer 80 procent, at de enten er enige eller meget enige i, at sikkerhedsudstyr, der har vist sig at have praktisk værdi, bør være standard i bilerne.
Systemerne og en bedre sikkerhed i biler er nødvendige, hvis vi i Danmark skal komme nærmere målsætningen om 120 trafikdræbte i 2020
Læs også: EU vil have mere sikkerhed i nye biler
Sikkerhed er for dyr
”Sikkerheden i nye biler er igennem de senere år blevet forbedret markant. Det skyldes ikke mindst de nye sikkerhedssystemer. Desværre har meget af udstyret ikke fundet vej til danske biler, hvor de høje afgifter ofte har gjort systemerne så dyre, at bilkøberne har fravalgt dem. Derfor er det også positivt, når otte ud af ti danskere ønsker, det skal være standard, og altså ikke noget man hverken kan til- eller fravælge,” siger afdelingschef i FDM, Torben Lund Kudsk, og tilføjer:
Læs også: Nødbremser overbeviser i test
”At gøre sikkerhedsudstyret obligatorisk løser dog ikke alle problemer. Så længe vi har en værdibaseret registreringsafgift, vil biler i Danmark stige uforholdsmæssigt meget, når udstyret efterfølgende først pålægges 25 procent moms og derefter 85 eller 150 procent afgift. Det giver hverken moralsk eller samfundsøkonomisk mening at beskatte sikkerhed i nye biler.”
Derfor mener FDM, at den mest effektive vej til mere sikre biler er en gennemgribende omlægning af de danske bilafgifter, hvor man går væk fra en værdibaseret købsafgift og i stedet indfører en teknisk baseret, løbende afgift på et lavere niveau.
Læs også: Det her sikkerhedsudstyr bør din bil have
EU vil udvide listen over sikkerhedsudstyr
Sådan virker udvalgte systemer
- Automatisk nødbremse (AEB) - Bremser selv bilen for andre biler, og i visse tilfælde også for bløde trafikanter, hvis føreren overser dem.
- Vognbaneassistent – Aflæser vejens striber, og sørger for at holde bilen indenfor stregerne.
- Fartbegrænser – Sørger for, at den valgte hastighedsgrænse ikke overstiges.
- Adaptiv fartpilot – Fastholder en indstillet hastighed, men sænker bilens fart, hvis den forankørende bil kører langsommere.
- Blind spot-assistent – Sikrer at man ikke overser bagfrakommende biler.
Noget tyder på, at de danske bilkøbere ikke står alene med deres ønske om mere sikre biler. Også EU-Kommissionen arbejder på at udvide listen over lovpligtigt sikkerhedsudstyr med flere af de nye systemer som automatisk nødbremse, fartbegrænser og vognbaneassistent. Den sidste hjælper med at holde bilen på vejen.
”Ifølge EU-Kommissionen er menneskelige fejl skyld i 90 procent af alle trafikulykker. Derfor støtter FDM EU-Kommissions forslag om at gøre flere af de nye sikkerhedssystemer til et krav i nye biler. Der er ingen tvivl om, at systemer, der kan gribe ind i kritiske situationer, hvis føreren ikke gør det, vil kunne nedbringe det tal. Systemerne og en bedre sikkerhed i biler er nødvendige, hvis vi i Danmark skal komme nærmere målsætningen om 120 trafikdræbte i 2020 og på sigt endnu færre,” siger Torben Lund Kudsk.
Læs også: Ny sikkerhed kan spare mange liv
Over 25.000 mister livet på vejene
25.300 mistede sidste år livet på de europæiske veje, og omkring 135.000 kom alvorligt til skade. EU-Kommissionen har en målsætning om, at ingen skal miste livet i trafikken i 2050.
Herhjemme mistede 175 livet i trafikken i 2017, og 3.143 blev kvæstede.
Undersøgelsen er foretaget af Voxmeter for FDM blandt 1.018 respondenter.