Ældre dieselbiler kan snart være fortid på gaderne i en lang række tyske storbyer. I hvert fald i perioder.
Den tyske forbundsforvaltningsdomstol i Leipzig slog tirsdag fast, at lokale bystyrer kan forbyde de ældste og mest forurenende dieselbiler adgang for at nedbringe luftforureningen.
Læs også: Nye dieselbiler bliver ofre for symbolpolitik
Dieselforbud er ikke permanent
Det er vigtigt at holde fast i, at Tyskland ikke har forbudt dieselbiler
Dermed er der sat punktum i sagen, hvor den tyske miljøorganisation Deutsche Umwelthilfe (DUH) havde stævnet storbyerne Stuttgart og Düsseldorf med krav om at forbyde dieselbiler for at nedbringe luftforureningen.
Konkret betyder afgørelsen, at formentlig kun de nyeste dieselbiler, der lever op til den såkaldte Euro-6 norm, vil være undtaget et kørselsforbud. Euro 6-dieselbiler kom på markedet fra 2014, men først fra 1. september 2015 blev det forbudt at sælge biler med den tidligere miljønorm Euro-5.
Læs også: Hvornår skal du vælge en dieselbil?
Selve kørselsforbuddet vil gælde på udvalgte strækninger eller perioder, hvis partikelforureningen og NOx-niveauerne overstiger de tilladte grænseværdier.
Læs også: Miljøzone med begrænset miljøgevinst
Hamborg klar med dieselforbud
Ud over Stuttgart og Düsseldorf døjer omkring 70 større tyske byer som for eksempel Berlin, Köln og München med luftkvaliteten i en grad, så et dieselforbud i perioder også kan blive en realitet her.
I (delstaten) Hamborg har styrets miljøsenator allerede varslet et forbud mod ældre dieselbiler fra april 2018 på to større vejstrækninger i bydelen Altona. Ifølge miljøsenatoren blev forbudsskiltene allerede bestilt tirsdag umiddelbart efter domsafsigelsen. Modsat stort set alle andre tyske storbyer, har Hamborg i dag ikke krav om en såkaldt miljømærkat.
Det anslås, at tirsdagens dom rammer op mod 12 af Tysklands i alt 15 millioner dieselbilsejere, som nu dels frygter at blive ramt af periodevis kørselsforbud, dels at deres bil mister værdi.
Læs også: Bruxelles indfører miljøzone
FDM: Køb dieselbil med omtanke
Selvom sagen har trukket store overskrifter i Tyskland, råder FDM danske dieselbilsejere til at slå koldt vand i blodet.
”Det er vigtigt at holde fast i, at Tyskland ikke har forbudt dieselbiler. Det er kun lokalt og i visse perioder, at de ældre dieselpersonbiler kan blive ramt af et forbud. For danske dieselbilsejere får de nye regler ikke umiddelbart betydning. Kun hvis man har en ældre dieselbil og kører meget til Tyskland og i de pågældende byer, kan man risikere at blive ramt af et lokalt kørselsforbud,” siger afdelingsleder i FDM, Torben Lund Kudsk og tilføjer:
”Men står man og skal købe en brugt dieselbil, kan det dog være en god idé at købe en, der lever op til den seneste Euro-6 norm. På den måde risikerer man ikke at møde et kørselsforbud på sin ferie.”
Der er endnu uvist, hvordan de tyske myndigheder vil administrere et kørselsforbud. En særlig miljømærkat er dog allerede blevet nævnt som en mulighed.