Hamborg forbyder ældre dieselbiler

Tysklands næststørste by indfører forbud mod ældre dieselbiler på to større veje. Dieselbilister kan fortsat roligt køre til Hamborg, påpeger FDM.

Som den første by i Tyskland indfører Hamborg nu et forbud mod ældre dieselbiler
Trafik

Som den første by i Tyskland indfører Hamborg nu restriktioner for dieselbiler.

31. maj træder et forbud i kraft, som forbyder ældre dieselbiler at køre på to trafikerede strækninger i forstaden Altona. Det drejer sig om den 1,6 km lange Stresemannstrasse og et 580 meter langt stykke af Max-Brauer-Allee.

Læs også: Det betyder tysk dieselforbud for dig

Gælder kun ældre dieselbiler

Forbuddet gælder de dieselbiler, der ikke lever op til den seneste Euro-6 norm. Reelt vil det sige biler ældre end 2014. Af Hamborgs 330.000 dieselbiler biler lever kun de 116.000 op til Euro-6 normen.

Derudover vil det på Stresemannstrasse kun gælde lastbiler på 3,5 ton eller over, mens det på Max-Brauer-Allee gælder alle køretøjer - også personbiler. Gadens beboere vil dog være undtaget forbuddet.

Læs også: Bruxelles indfører miljøzone

Byer må indføre midlertidigt dieselforbud

Med det kommende Diesel-Fahrverbot strammer Hamborg som den første tyske by grebet om dieselbilerne, efter at den tyske forbundsforvaltningsdomstol tilbage i februar gav en række byer medhold i, at de kan indføre kørselsforbud for de ældste dieselbiler i perioder, hvor luftforureningen overstiger det tilladte niveau.  


Køb miljømærker til Tyskland

Danske dieselbilister kan fortsat køre til Hamborg

FDM understreger dog, at der ikke er tale om et generelt dieselforbud i Hamborg.

Har man en ældre dieselbil, kan man stadig roligt køre til Hamborg. Forbuddet gælder kun de to veje i Altona

”Der er ingen tvivl om, at nogle storbyer har problemer med luftkvaliteten, og at særligt de ældste dieselkøretøjer er problematiske. Derfor kan det give god mening at se på, om man eksempelvis skal indføre restriktioner for de ældste dieselbiler. Men at skære alle dieselbiler over en kam er forkert. Test viser, at de nyeste Euro-6 dieselbiler overholder miljøkravene og udleder markant færre skadelige stoffer end ældre dieselbiler,” siger afdelingschef Torben Lund Kudsk og tilføjer:

”Har man en ældre dieselbil, kan man stadig roligt køre til Hamborg. Forbuddet gælder kun de to veje i Altona. Det samme gælder i andre tyske byer, hvor et forbud mod dieselbiler kun må indføres i de perioder, hvor luftforureningen overstiger det tilladte niveau og kun for ældre persondieselbiler.”

Læs også: Mere realistisk test af dieselbiler

Ifølge flere medier vil politiet i Hamborg foretage kontrol af bilerne på de to veje. En overtrædelse af forbuddet vil udløse en bøde på 25 euro for personbiler, mens den for lastbiler vil være på 75 euro.