Der er rødt kort på vej til de allerældste dieselbiler i Frankfurt am Main.
Den tyske storby er af den såkaldte forvaltningsdomstol i Wiesbaden blevet påbudt at forbyde de ældste dieselbiler for at forbedre byens luftkvalitet. Også de ældste benzinbiler kan se frem til at få kørselsforbud.
Der er ingen tvivl om, at flere tyske byer vil forbyde selv nyere dieselbiler de kommende år
Dermed følger Frankfurt Hamborg, der som den første tyske by tilbage i maj indførte et permanent kørselsforbud for ældre dieselbiler på to vejstrækninger i byen.
Læs også: Hamborg forbyder ældre dieselbiler
Ældste dieselbiler forbydes først
Forbuddet i Frankfurt træder i kraft 1. februar 2019 og vil i første omgang gælde dieselbiler til og med den såkaldte Euronorm 4. Det vil sige, at kun dieselbiler fra 2011 og frem klare frisag. Også benzinbiler, der kun lever op til Euronom 1 og 2, forvises fra byens gader. Dermed må kun benzinbiler fra år 2000 og frem køre ind i byen.
Allerede fra september 2019 bør forbuddet ifølge domstolen i Wiesbaden dog også omfatte Euronorm 5-dieselbiler. Dermed bliver kun dieselbiler fra 2015 og enkelte tilfælde 2014 tilladt.
Læs også: Det betyder tyske dieselforbud for dig
Kørselsforbud er nødvendigt
Det er miljøorganisationen Deutsche Umwelthilfe (DUH), der har anlagt sagen mod byen Frankfurt for dels ikke at overholde EU’s grænseværdier for NOx-udledning, dels at gøre for lidt for at sikre en bedre luftkvalitet. En klage som forvaltningsdomstolen i Wiesbaden altså har givet DUH medhold i.
"Kørselsforbuddet er nødvendigt, fordi alle de andre tiltag delstaten (Hessen, red.) har taget, ikke fører til en effektiv reduktion af NOx-udledningen inden for en rimelig tid," siger administrerende dommer ved forvaltningsdomstolen Rolf Hartmann til det tyske magasin Spiegel.
Forbud på vej i Stuttgart
Udover Frankfurt har DUH lignende søgsmål på vej mod Wiesbaden, Darmstad og Offenbach i Hessen samt flere andre tyske byer som Berlin, Köln og München.
Også i Stuttgart rykker et kørselsforbud for ældre dieselbiler nærmere. Allerede fra 1. januar 2019 vil man her forbyde dieselbiler til og med Euronorm 4.
Forbuddet i Stuttgart vil gælde i hele den eksisterende miljøzone, og en overtrædelse takseres til en bøde på 80 Euro eller 600 kr.
Om forbuddet også her skal udvides til også at omfatte Euronorm 5-biler, er uvist.
Hvordan man vil identificere de ’lovlige’ biler, er endnu ikke afgjort. Sikkert er det dog, at der ikke bliver tale om et lokalt miljømærke, da et sådant ikke er tilladt.
Læs også: Nu strammer Bruxelles miljøgrebet
Flere lande kan følge efter
”Der er ingen tvivl om, at flere tyske byer vil forbyde selv nyere dieselbiler de kommende år. Det samme har vi set i andre byer i Europa gøre. Det kan heller ikke afvises, at vi i Danmark kan blive mødt af lignende forbud. Står man og skal købe en brugt dieselbil og gerne vil kunne køre til Tyskland, bør man derfor være opmærksom på dens Euronorm, og om den lever op til de gældende krav. Både i dag og de kommende år,” siger afdelingschef i FDM, Torben Lund Kudsk.