Nu fordobles skrotpræmien for gamle dieselbiler

Fra 1. februar får du 5.000 kroner, når du skrotter din gamle dieselbil. Men kun hvis den er fra før 2006. FDM havde dog gerne set ordningen udvidet til yngre årgange.

Skrotpræmien for ældre dieselbiler hæves nu til 5.000 kroner.
Bilist

Fremover bliver det lidt mindre vemodigt at køre sin gamle dieselbil til skrot.

Fra 1. februar 2019 hæves skrotpræmien for ældre dieselbiler nemlig til 5.000 kroner mod tidligere 2.200 kroner.

FDM så dog gerne, at man havde udvidet ordningen til også at omfatte dieselbiler til og med årgang 2010

Den nye højere skrotpræmie er en del af regeringens klima- og luftudspil. Det gælder kun dieselbiler, både person- og varebiler, der er indregistreret før 1. januar 2006.

Læs også: Sådan skrotter du din bil korrekt

Desuden løber ordningen kun til og med 2020, eller når puljen på de 100 millioner kroner, der er afsat til den højere præmie, er brugt.

For dieselbiler indregistreret efter 1. januar 2006 vil skrotpræmien fortsat være på 2.200 kroner. Det samme gælder benzinbiler.

Læs også: Nu får du flere penge for sin skrotbil

Regner med at 36.000 biler bliver skottet

"Vi skal have de mest forurenende køretøjer væk fra gaden, og derfor har regeringen indført en større belønning, hvis man træffer et grønt valg og skiller sig af med sin gamle dieselbil hos en autoriseret autoophugger. Vi regner med, at der vil blive skrottet omkring 36.000 gamle dieselbiler under ordningen, hvilket vil betyde, at vi får langt mindre luftforurening i Danmark," siger miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen i en pressemeddelelse.

Af de omkring 1,2 millioner dieselbiler, der er indregistreret i Danmark, er de 150.000 fra før 2006. 

Læs også: Tyske byer forbyder gamle dieselbiler

Bør også gælde nyere dieselbiler

FDM mener, at den forhøjet skrotpræmie kan få flere til at køre deres gamle dieselbil på bilkirkegården.

”Det er velkendt, at de ældste dieselbiler forurener mest, derfor hilser FDM den nye højere skrotpræmie velkommen. Den vil motivere ejere af de ældste dieselbiler til at skrotte bilen til fordel for en mindre forurenende motor," siger juridisk konsulent i FDM, Dennis Lange, og tilføjer:

"FDM så dog gerne, at man havde udvidet ordningen til også at omfatte dieselbiler til og med årgang 2010, de såkaldte Euro 4-dieselbiler, alternativt at man gav bilejerne et tilskud til eftermontering af partikelfilter. Det ville kunne begrænse partikeludledning fra de ældre dieselbiler yderligere.”

Læs også: Tyske dieselforbud kan ramme danske bilister

Sælg din bil med FDM bilagent