Den digitale udvikling kan i fremtiden gøre det dyrere at være bilejer. De stadig mere digitale biler truer nemlig med at efterlade en stadig stigende regning hos de europæiske forbrugere. Frem mod 2030 ventes beløbet at vokse til hele 65 milliarder Euro om året. Det viser en ny rapport, de europæiske bilklubbers paraplyorganisation, FIA Region 1, har lavet.
Beregningen fra FIA sætter for første gang beløb på, hvad det kan koste forbrugerne. Det er ikke småpenge
Der er udsigt til, at forbrugerne i fremtiden får sværere ved selv at kunne vælge, hvor de vil have deres biler serviceret. Begrænsningen rammer dog ikke bare forbrugerne, men også hele eftermarkedet, der er en vigtig aktør, når det gælder service og reparation af EU’s 320 millioner personbiler og varevogne.
Læs også: Bilister ønsker bedre beskyttelse af data
Ekstraregning løber løbsk
”Der er et stort potentiale i de data, nye biler genererer, som kan gøre det nemmere og billigere at være bilejer. Omvendt kan det også gøre det dyrere, hvis adgangen til data begrænses, og konkurrencen svækkes. Beregningen fra FIA sætter for første gang beløb på, hvad det kan koste forbrugerne. Det er ikke småpenge. Sikrer man ikke en fri adgang til bilers data, risikerer ekstraregningen for forbrugerne og eftermarkedet om ti år at være vokset til 487 milliarder kroner om året,” siger afdelingschef i FDM, Torben Lund Kudsk.
EU-regulering af bilers data mangler
Ifølge FIA’s undersøgelse er det blandt andet den teknologiske udvikling, der får bilproducenterne til i stigende grad at ville styre alle data selv. Derfor er flere af dem allerede begyndt at begrænse adgangen til data i deres biler. Det kan blandt andet betyde, at værksteder ikke kan få adgang til at udlæse data fra bilen, der er nødvendige for at kunne servicere og reparere den. På samme måde vil nedlukning af dataadgang betyde, at det i fremtiden ikke bliver muligt selv at vælge eksempelvis sit forsikringsselskab eller vejhjælpsudbyder.
Samtidig konkluderer undersøgelsen, at der på EU-niveau mangler regulering af adgangen til bilers data, der tilgodeser både forbrugere, bilproducenter og eftermarkedets aktører. Her kan man med fordel kan se på, hvordan data indenfor software- og telebranchen allerede i dag reguleres.
Læs også: Hvad betyder Connected cars?
Bilisternes egne data
”Vi ved, at bilejerne som udgangspunkt er positive over for den digitale udvikling. Men de ønsker også selv at kunne bestemme, hvad deres data må bruges til. Derfor er det nødvendigt, at der kommer en klar EU-lovgivning på området, så forbrugerne også som i dag frit kan vælge værksted. Hvis ikke risikerer man at svække konkurrencen, stække en stor del af de europæiske værksteder og sende en stigende ekstraregning videre til forbrugerne. Det kan vi naturligvis ikke acceptere,” siger Torben Lund Kudsk.
Undersøgelsen af foretaget for FIA Region 1 af konsulentbureauerne Quantalyse og Schönenberger Advisory Service.