FDM fraråder to ud af tre bilhandler

Stadig flere slutsedler lever ikke op til FDMs krav, og fejlene risikerer at koste forbrugerne ærgrelser og penge. FDM opfordrer medlemmer til at få gennemgået slutsedlen, når de køber bil

FDM fraråder to ud af tre bilhandler
Bilist

Det koster ikke noget og er en del af medlemskabet at få kontrolleret slutsedlen, inden handlen er bindende. Alligevel valgte blot 1.200 medlemmer at benytte sig af den mulighed sidste år.

Men flere bør sende slutsedlen til et tjek hos FDM, da der er bemærkninger til stort set alle slutsedler.

Læs mere: Få FDM til at godkende din slutseddel

Flere slutsedler med fejl

Ved hele 65 procent fraråder FDM, at handlen gennemføres, medmindre slutsedlen ændres på en række væsentlige punkter. I 2017 var det tal ”kun” 53 procent.

De oplysninger er vigtige, så man får den bil, man betaler for

”Det er nedslående, at forhandlerne laver så mange fejl, og tallene viser, at vi kan hjælpe flere medlemmer, der ellers risikerer at komme i klemme, fordi de underskriver en slutseddel med upræcise oplysninger”, siger advokat i FDM, Casper Schad.

Han sammenligner FDMs gennemgang af slutsedlen med et advokatforbehold, som mange får lavet, når de køber hus.

De ti hyppigste fejl på slutsedlen

FDMs gennemgang af de slutsedler, som medlemmerne fik gennemgået i 2018, har mange af de samme fejl. Her er de ti mes udbredte.

1 Modelår eller modeltype fremgår ikke

2 Ikke angivet om navigationsanlæg taler dansk

3 Ulovligt forbehold for at prisen kan stige

4 Leveringsdato er ikke på slutsedlen

5 Ikke angivet om bilen er omlakeret

6 Antal nøgler fremgår ikke (der bør være mindst 2)

7 Leveringsomkostninger ikke udspecificeret

8 Det fremgår ikke, hvad bilen har været brugt til

9 Køber står inde for bilens kilometerstand

10 Pris på ekstra udstyr ikke udspecificeret

Læs mere: Derfor skal fejlene rettes

Video: Lars fik slutseddel med seks fejl

Købere fik lavet ændringer i slutsedlen

I 62 tilfælde har FDM helt frarådet handlen pga. fejl i slutsedlen. En del af køberne er siden blevet kontakten, og hovedparten fik efterfølgende lavet ændringer i slutsedlen, inden de købte bilen.

Nogle af anmærkningerne kan umiddelbart virke til at være tæt på ligegyldige. Men djævlen ligger i detaljen.

”Der skal mange oplysninger på en slutseddel, før man reelt har beskrevet, hvilket bil, kunden køber. Mangler nogle af disse oplysninger, kan det skabe problemer senere. F.eks. er manglende modelår og modeltype den hyppigste fejl på slutsedlerne, men de oplysninger er vigtige, så man får den bil, man betaler for, og ved bl.a. eventuelle garantisager, og når sælges bilen”, siger Casper Schad.

Jørn Zacho sroppede at købe bilen
Jørn Zacho droppede handlen, fordi forhandleren ikke ville ændre fejlene i slutsedlen. Foto: Jørn Iversen

Jørn droppede at købe bilen

Da Jørn Zacho ville købe en ny Seat Ateca, var det planen, at hans gamle Mercedes skulle indgå i handlen. Han blev enig med forhandleren om, at den var 20.000 kr. værd.

”Så spurgte forhandleren, om det gjorde noget, at jeg fik mere for min Mercedes og betalte mindre for den nye Seat. Det ville ikke ændre noget på bundlinjen, så det havde jeg ikke noget imod”, fortæller Jørn Zacho.

Men da FDM gennemgik hans slutseddel, blinkede de røde lamper, og der skulle ske ændringer, hvis FDM kunne anbefale, at Jørn Zacho købte bilen.

Problemet med at betale mindre for den nye bil og få mere for den gamle er, at den nye bil på papiret får en lavere værdi. Hvis handlen f.eks. skal gå tilbage som følge af mangler ved bilen, vil man i så fald lide et tab.

”Efter råd fra FDM bad jeg forhandleren ændre slutsedlen. Men det var han ikke interesseret i, for han sparede angiveligt noget moms ved at ændre beløbene”, siger Jørn Zacho.

Han undlod at købe bilen og købte i stedet en Skoda Karoq.