Sådan prioriterer partierne trafikken

Det er ikke ligegyldigt, hvor du sætter dit kryds ved det kommende folketingsvalg, hvis du har trafik, transport og infrastruktur med i overvejelserne. Her kan du se partiernes holdninger til aktuelle trafikpolitiske emner

Sådan prioriterer partierne trafikken
Bilist

Den seneste valgperiode har været overvejende positiv for bilisterne. Lavere registreringsafgift, billigere at køre over Storebæltsbroen, et nyt parkeringsklagenævn og ingen registreringsafgift på elbiler under 400.000 kr. er blot nogle af de seneste fire års bilvenlige tiltag fra politikerne på Christiansborg.

Blandt de negative kan nævnes, at den del af indtægterne for betalingsparkering, som kommunerne nu skal aflevere til staten, ikke er øremærket til bedre forhold til bilisterne.

Biler, busser eller baner?

Ændringerne i den seneste valgperiode, som du kan se nederst i denne artikel, er ikke udelukkende udført af regeringen og dens støtter. I flere tilfælde, er partier fra ”begge sider” af folketingssalen med i aftalerne.

Nogle partier er dog mere villige til at tale bilisternes sag end andre, og herunder kan du læse deres holdninger til bl.a. fartkontrol, brugerbetaling på vejene, infrastrukturinvesteringer og registreringsafgiften.

Deres synspunkter kan du have med i overvejelserne, hvis du vakler mellem flere partier, inden du skal sætte dit kryds på stemmesedlen. Godt valg.

Se FDMs politiske program

Her er det store overblik:

(klik på plus-tegnet for at se politikkernes svar)

Socialdemokratiet, Rasmus Prehn

Biler: VW Up fra 2014 og Kia Optima Plug-in Hybrid fra 2019

Rasmus_Prehn-Fotograf_Steen_Brogaard
Rasmus Prehn (Fotograf: Steen Brogaard)

Skal der være flere eller færre synlige fartkontroller langs vejene?
Gerne flere synlige stærekasser.

Skal der være flere vejstrækninger med brugerbetaling i Danmark, ligesom den kommende Kronprinsesse Marys Bro?
Nej, det skal være undtagelsen.

Skal der i næste valgperiode bruges flere eller færre penge på infrastruktur, end der er blevet brugt i den aktuelle valgperiode?
Flere.

Skal pengene til infrastruktur primært gå til kollektiv transport eller til vejnettet?
Efter år med fokus på kollektiv trafik er det først og fremmest vejene, der mangler. Men i en fornuftig balance.

Skal registreringsafgiften fremover fremme alternativer til benzin- og dieselbiler, f.eks. ved at overgå til teknisk baserede afgifter i stedet for værdibaserede?
Ja.

Skal indtægterne til statskassen fra bilafgifter have samme niveau som hidtil, uanset omlægning af afgifterne eller ej?
Det samlede økonomiske pres på bilisterne skal ikke blive større.

Radikale Venstre, Andreas Steenberg

Bil: Mazda stationcar

Andreas_Steenberg-Fotograf_Steen_Brogaard
Andreas Steenberg (Fotograf Steen Brogaard)

Skal der være flere eller færre synlige fartkontroller langs vejene?

Det samme som nu. Kontrollerne virker.

Skal der være flere vejstrækninger med brugerbetaling i Danmark, ligesom den kommende Kronprinsesse Marys Bro?

Det har vi ikke konkrete planer om. Men jeg vil ikke afvise det, hvis det skal til for at få bygget noget som i Frederikssund.

Skal der i næste valgperiode bruges flere eller færre penge på infrastruktur, end der er blevet brugt i den aktuelle valgperiode?

Denne regering har stort set intet investeret, så det er billigt at sige ja.

Skal pengene til infrastruktur primært gå til kollektiv transport eller til vejnettet?

Begge dele, men vi er meget bagud på vejene.

Skal registreringsafgiften fremover fremme alternativer til benzin- og dieselbiler, f.eks. ved at overgå til teknisk baserede afgifter i stedet for værdibaserede?

Ja, det er meget vigtigt og helt uforståeligt, at regeringen intet har villet.

Skal indtægterne til statskassen fra bilafgifter have samme niveau som hidtil, uanset omlægning af afgifterne eller ej?

Det samme. Vi vil hellere bygge veje og lette skatten på arbejde.

Det Konservative Folkeparti, Brigitte Klintskov Jerkel

Bil: Opel Corsa 1,4 fra 2018

Foto-Brigitte Klintskov Jerkel
Brigitte Klintskov Jerkel

Skal der være flere eller færre synlige fartkontroller langs vejene?
Det er oplagt med fartkontroller på de rigtige steder, men der er ikke brug for flere. Vi har udskiftet en del fotovogne med synlige stærekasser, for skjulte fotovogne må ikke være en pengemaskine.

Skal der være flere vejstrækninger med brugerbetaling i Danmark, ligesom den kommende Kronprinsesse Marys Bro?
Danskerne betaler i forvejen rigeligt i skat, så der er ingen grund til, at man også skal betale for at køre på de danske veje.

Skal der i næste valgperiode bruges flere eller færre penge på infrastruktur, end der er blevet brugt i den aktuelle valgperiode?
Vi har allerede i denne valgperiode investeret massivt i både vej- og banenettet. Det afgørende er en gnidningsfri trafik, og at så få boliger som muligt udsættes for trafikstøj.

Skal pengene til infrastruktur primært gå til kollektiv transport eller til vejnettet?
Det vigtigste er, at danskerne problemfrit kan transportere sig, uanset transportform. Dog er der brug for at optimere vejnettet.

Skal registreringsafgiften fremover fremme alternativer til benzin- og dieselbiler, f.eks. ved at overgå til teknisk baserede afgifter i stedet for værdibaserede?
Vi vil afsætte 2,9 mia. kr. til lavere registreringsafgifter på grønne biler. Afgiften skal baseres på bilens belastning af veje og klima.

Skal indtægterne til statskassen fra bilafgifter have samme niveau som hidtil, uanset omlægning af afgifterne eller ej?
Nej. Vi vil have en flad registreringsafgift på 75 procent for benzin- og dieselbiler. Det skal være første skridt mod at afskaffe registreringsafgiften.

Nye Borgerlige, Per Frostholm

Bil: Mazda 6 stationcar fra 2003

Per Frostholm foto
Per Frostholm

Skal der være flere eller færre synlige fartkontroller langs vejene?
Der skal kun være fartkontroller, hvor det giver mening. Ikke som nu med en bødemæssig „industri“, hvor finansloven budgetterer med et stort millionbeløb.

Skal der være flere vejstrækninger med brugerbetaling i Danmark, ligesom den kommende Kronprinsesse Marys Bro?
Nej, vi er imod enhver brugerbetaling på danske veje og broer.

Skal der i næste valgperiode bruges flere eller færre penge på infrastruktur, end der er blevet brugt i den aktuelle valgperiode?
Der skal ske en øget udbygning af den danske infrastruktur, bl.a. hurtigere og kontinuerlig udbygning af vejnettet.

Skal pengene til infrastruktur primært gå til kollektiv transport eller til vejnettet?
Pengene til infrastruktur skal bruges, hvor de giver mest mening og gavner mest. Det korte svar er vejnettet.

Skal registreringsafgiften fremover fremme alternativer til benzin- og dieselbiler, f.eks. ved at overgå til teknisk baserede afgifter i stedet for værdibaserede?
Vi ønsker, at registreringsafgiften fjernes helt.

.

 

Klaus Riskær Pedersen, Klaus Riskær Pedersen

Bil: Ingen bil

klaus-riskaer
Klaus Riskær Pedersen

Skal der være flere eller færre synlige fartkontroller langs vejene?
Fartkontroller er primært en afgift, og den præventive effekt er usikker. Fartbegrænsning må sikres gennem belægninger, chikaner mv.

Skal der være flere vejstrækninger med brugerbetaling i Danmark, ligesom den kommende Kronprinsesse Marys Bro?
Der skal indføres GPS-baseret roadpricing. Der skal samtidig lovgives imod registrering af borgernes mobilitet og ophold.

Skal der i næste valgperiode bruges flere eller færre penge på infrastruktur, end der er blevet brugt i den aktuelle valgperiode?
Vejprojekter, der skal aflaste bykerner, prioriteres. Men der skal ikke investeres nævneværdigt i vejnettet, da fleksarbejdstid forudses at blive mere udbredt.

Skal pengene til infrastruktur primært gå til kollektiv transport eller til vejnettet?
Kollektiv personbefordring for pendlere skal gøres fri og gratis.

Skal registreringsafgiften fremover fremme alternativer til benzin- og dieselbiler, f.eks. ved at overgå til teknisk baserede afgifter i stedet for værdibaserede?
Statskassen skal ikke betale for at fremskynde en omlægning, da det vil ske markedsdrevet, i takt med at bilproducenter omlægger deres produktion til hybrid- og elbiler.

Skal indtægterne til statskassen fra bilafgifter have samme niveau som hidtil, uanset omlægning af afgifterne eller ej?
Med det nuværende beskatningssystem vil afgifterne være uforandrede.

 

Socialistisk Folkeparti, Karsten Hønge

Bil: Citroën DS3 fra 2015 og en Harley Davidson Dyna Wide Glide fra 2016

Karsten_Honge-Fotograf_Steen_Brogaard
Karsten Hønge (Fotograf: Steen Brogaard)

Skal der være flere eller færre synlige fartkontroller langs vejene?
Flere.

Skal der være flere vejstrækninger med brugerbetaling i Danmark, ligesom den kommende Kronprinsesse Marys Bro?
Ja, på Femern og eventuelt andre større projekter, som f.eks. en Kattegatforbindelse.

Skal der i næste valgperiode bruges flere eller færre penge på infrastruktur, end der er blevet brugt i den aktuelle valgperiode?
Flere.

Skal pengene til infrastruktur primært gå til kollektiv transport eller til vejnettet?
Kollektiv transport.

Skal registreringsafgiften fremover fremme alternativer til benzin- og dieselbiler, f.eks. ved at overgå til teknisk baserede afgifter i stedet for værdibaserede?
Benzin- og dieselbiler skal udfases, og alternativer gøres billigere.

Skal indtægterne til statskassen fra bilafgifter have samme niveau som hidtil, uanset omlægning af afgifterne eller ej?
Ja.

Liberal Alliance, Ole Birk Olesen

Bil: Tesla Model S P90D fra 2005

Ole_Birk_Olesen-Fotograf_Steen_Brogaard
Ole Birk Olesen (Fotograf: Steen Brogaard)

Skal der være flere eller færre synlige fartkontroller langs vejene?
Hvis pilotprojektet, hvor 20 kameraer fra fotovognene bruges i stærekasser på farlige vejstrækninger, har den ønskede effekt, kan vi skalere projektet op.

Skal der være flere vejstrækninger med brugerbetaling i Danmark, ligesom den kommende Kronprinsesse Marys Bro?
Uden brugerbetaling kunne projektet ikke være blevet besluttet før efter 2020. Brugerfinansiering er en mulighed, når bilister sparer tid ift. den eksisterende bro.

Skal der i næste valgperiode bruges flere eller færre penge på infrastruktur, end der er blevet brugt i den aktuelle valgperiode?
Trængsel på vejene koster samfundet dyrt. Derfor vil regeringen og DF investere 112,7 mia. kr. i den langsigtede infrastrukturplan, vi for nylig offentliggjorde.

Skal pengene til infrastruktur primært gå til kollektiv transport eller til vejnettet?
Privatbilisme, erhvervs- kørsel og kollektiv trafik benytter vejnettet som aldrig før. Derfor prioriterer vi at udbygge, udvikle og styrke vejnettet.

Skal registreringsafgiften fremover fremme alternativer til benzin- og dieselbiler, f.eks. ved at overgå til teknisk baserede afgifter i stedet for værdibaserede?
Roadpricing baseret på, hvornår og hvor der køres, er et godt alternativ til bilafgifterne, der er for høje og for upræcise. Vi venter stadig på teknologien.

Skal indtægterne til statskassen fra bilafgifter have samme niveau som hidtil, uanset omlægning af afgifterne eller ej?
Registreringsafgiften skal afskaffes. Indtægterne fra bilafgifter skal være lavere. Bilers overbeskatning står ikke mål med de bilrelaterede udgifter.

 

Kristendemokraterne, Karlo Brondbjerg

Bil: VW Passat 1,9 TDI fra 2004

Karlo Brondbjerg
Karlo Brondbjerg

Skal der være flere eller færre synlige fartkontroller langs vejene?
Der skal være flere kontroller, især dem, der ikke er synlige.

Skal der være flere vejstrækninger med brugerbetaling i Danmark, ligesom den kommende Kronprinsesse Marys Bro?
Nej, og Storebæltsbroens brugerbetaling skal halveres.

Skal der i næste valgperiode bruges flere eller færre penge på infrastruktur, end der er blevet brugt i den aktuelle valgperiode?
Lidt flere penge.

Skal pengene til infrastruktur primært gå til kollektiv transport eller til vejnettet?
Der skal bruges lige meget på begge dele.

Skal registreringsafgiften fremover fremme alternativer til benzin- og dieselbiler, f.eks. ved at overgå til teknisk baserede afgifter i stedet for værdibaserede?
100 procent teknisk baserede afgifter (CO2, NOx, vejslitage osv.). Alt sikkerheds- og røgrensningsudstyr skal fritages for afgifter.

Skal indtægterne til statskassen fra bilafgifter have samme niveau som hidtil, uanset omlægning af afgifterne eller ej?
Indtægterne på de mest miljøvenlige biler skal være lidt mindre, og de mest forurenende skal være meget dyrere.

 

Dansk Folkeparti, Kim Christiansen

Biler: Toyota Verso 2.0 turbo diesel fra 2013 og Chevrolet Bel Air fra 1957

Kim Christiansen
Kim Christiansen (Fotograf: Steen Brogaard)

Skal der være flere eller færre synlige fartkontroller langs vejene?
Flere synlige stærekasser, der er skiltet.

Skal der være flere vejstrækninger med brugerbetaling i Danmark, ligesom den kommende Kronprinsesse Marys Bro?
Ja, det kan jeg godt forestille mig. Men egentlig roadpricing er ikke en god idé.

Skal der i næste valgperiode bruges flere eller færre penge på infrastruktur, end der er blevet brugt i den aktuelle valgperiode?
Flere.

Skal pengene til infrastruktur primært gå til kollektiv transport eller til vejnettet?
Vi har lavet en ny aftale med regeringen med en 60/40-fordeling, hvor vejnettet prioriteres. Der er i forvejen en aftale om 50 mia. kr. til kollektiv transport.

Skal registreringsafgiften fremover fremme alternativer til benzin- og dieselbiler, f.eks. ved at overgå til teknisk baserede afgifter i stedet for værdibaserede?
Bilproducenterne skal drive udviklingen. Jeg er lidt modstander af, at folk i dieselbiler skal betale for, at andre kan køre elbiler.

Skal indtægterne til statskassen fra bilafgifter have samme niveau som hidtil, uanset omlægning af afgifterne eller ej?
Ja, ellers er der risiko for et hul i statskassen. Jeg har ikke et godt bud på, hvor pengene skulle komme fra.

Venstre, Kristian Pihl Lorentzen

Biler: BMW 535d fra 2007 og Mercedes-Benz 250S fra 1966

Kristian Pihl Lorentzen-Fotograf Steen Brogaard
Kristian Pihl Lorentzen (Fotograf: Steen Brogaard)

Skal der være flere eller færre synlige fartkontroller langs vejene?
Fartkontrol skal ske på de farligste steder, og vi har allerede prioriteret ubemandede stærekasser dér. Jeg vil ikke udelukke, at vi opstiller flere på sigt.

Skal der være flere vejstrækninger med brugerbetaling i Danmark, ligesom den kommende Kronprinsesse Marys Bro?
Vejprojekter skal finansieres med statslige midler, men skal vi have råd til dem alle, skal et par være lokalt medfinansieret eller brugerbetalt.

Skal der i næste valgperiode bruges flere eller færre penge på infrastruktur, end der er blevet brugt i den aktuelle valgperiode?
Vi vil prioritere at investere i vejene en række steder i landet for at binde landet bedre sammen og bekæmpe trængsel og tidsspilde på vejene.

Skal pengene til infrastruktur primært gå til kollektiv transport eller til vejnettet?
I disse år investeres 129 mia. kr. i jernbaner mv. og ca. 38 mia. kr. i veje. Derfor skal de kommende års investeringer primært ske i veje.

Skal registreringsafgiften fremover fremme alternativer til benzin- og dieselbiler, f.eks. ved at overgå til teknisk baserede afgifter i stedet for værdibaserede?
Vi har et mål om stop for salg af nye benzin- og dieselbiler fra 2030 og har nedsat en kommission for en grøn omstilling af personbiler.

Skal indtægterne til statskassen fra bilafgifter have samme niveau som hidtil, uanset omlægning af afgifterne eller ej?
Vi har nedsat registreringsafgiften siden seneste valg. Vi har ikke planer om at nedsætte den yderligere. Vi vil i stedet investere i vejprojekter.

Enhedslisten, Henning Hyllested

Bil: Kia Picanto fra 2005

Henning_Hyllested-Fotograf_Steen_Brogaard
Henning Hyllested (Fotograf: Steen Brogaard)

Skal der være flere eller færre synlige fartkontroller langs vejene?
Både flere synlige og fotovogne. Kombinationen af stærekasser og fotovogne er nødvendig. Kun et højt kontroltryk nedbringer farten.

Skal der være flere vejstrækninger med brugerbetaling i Danmark, ligesom den kommende Kronprinsesse Marys Bro?
I vores klimaudspil indgår roadpricing. Vi forestiller os differentierede afgifter alt efter geografi, vejtyper, trængsel m.m.

Skal der i næste valgperiode bruges flere eller færre penge på infrastruktur, end der er blevet brugt i den aktuelle valgperiode?
Der skal bruges flere.

Skal pengene til infrastruktur primært gå til kollektiv transport eller til vejnettet?
Togfondens fase to skal påbegyndes. Vejnettet skal vedligeholdes, ikke udbygges. Klimaet har brug for mindre individuel transport i bil.

Skal registreringsafgiften fremover fremme alternativer til benzin- og dieselbiler, f.eks. ved at overgå til teknisk baserede afgifter i stedet for værdibaserede?
Den sammensættes af en værdibaseret afgift og en teknisk baseret afgift, der indrettes efter CO2- og partikeludledning og måske også støjbelastning.

Skal indtægterne til statskassen fra bilafgifter have samme niveau som hidtil, uanset omlægning af afgifterne eller ej?
Ja, de forskellige afgifter på biltransport er en nødvendig del af finansieringen af vores velfærdssamfund.

 

Alternativet, Roger Courage Matthisen

Bil: Ønsker ikke at oplyse evt. bilejerskab

Roger_Matthisen-Fotograf_Steen_Brogaard
Roger Matthisen (Fotograf: Steen Brogaard)

Skal der være flere eller færre synlige fartkontroller langs vejene?
Flere.

Skal der være flere vejstrækninger med brugerbetaling i Danmark, ligesom den kommende Kronprinsesse Marys Bro?
Ja.

Skal der i næste valgperiode bruges flere eller færre penge på infrastruktur, end der er blevet brugt i den aktuelle valgperiode?
Flere.

Skal pengene til infrastruktur primært gå til kollektiv transport eller til vejnettet?
Kollektiv transport.

Skal registreringsafgiften fremover fremme alternativer til benzin- og dieselbiler, f.eks. ved at overgå til teknisk baserede afgifter i stedet for værdibaserede?
Naturligvis.

Skal indtægterne til statskassen fra bilafgifter have samme niveau som hidtil, uanset omlægning af afgifterne eller ej?
Det kan godt lade sig gøre med samme niveau og omlægning samt roadpricing.

 

 

Ændringer for bilisterne i seneste valgperiode

2015

  • Registreringsafgiftens høje sats sænkes fra 180 procent til 150 procent (V, LA, K, DF)
  • Det aftales, at registreringsafgiften på elbiler skal indfases over fem år, startende med 20 procent af registreringsafgiften i 2016. Aftalen bliver justeret flere gange efterfølgende (V, DF, R, S)

2016

  • Skalaknækket (overgangen fra den lave til den høje registreringsafgift) ændres fra 82.800 kr. til 106.600 kr. (V, LA, K, DF)
  • Der indføres 100 km/t på udvalgte motortrafikveje (S, DF, V, LA, RV, SF, KF)
  • Udvidelse af E45 fra Aarhus S til Skanderborg aftales (V, LA, K, DF)

2017

  • Indfasningen af registreringsafgiften på elbiler udskydes, så der kun betales 20 procent af registreringsafgiften til og med 2018 (V, LA, K, R, S)
  • Registreringsafgiftens lave sats sænkes fra 105 procent til 85 procent, og skalaknækket hæves fra 106.600 til 185.000 kr. (V, LA, K, DF)
  • Fradraget for sikkerhed (EuroNCAP) hæves fra 2.000 kr. til 8.000 kr. Fradragene for ABS og ESC fjernes (V, LA, K, DF)
  • Grænsen for bilers fradrag for god brændstoføkonomi hæves for både benzin- og dieselbiler (V, LA, K, DF)
  • Biler med dårlig brændstoføkonomi får et øget afgiftstillæg fra 1.000 kr. til 6.000 kr. (V, LA, K, DF)
  • Ejerafgiften stiger for biler indregistreret første gang den 3. oktober 2017 eller senere (V, LA, K, DF)
  • Det såkaldte leasinghul forsøges lukket (V, LA, K, DF)
  • Taksterne på Storebæltsbroen sænkes med 25 procent (V, LA, K, DF)
  • Udvidelse af motorvejen over Vestfyn aftales (V, LA, K, DF)
  • Det vedtages, at branchen skal oprette en ankenævn for privat parkering. Parkeringsklagenævnet bliver en realitet i juli 2018 (S, DF, V, LA, ALT, RV, SF og K)

2018

  • Fra 2019 skal kommunerne aflevere 70 procent af indtægterne fra betalingsparkering og parkeringskontrol til staten (DF, V, LA og K)
  • Opdatering af en række tidligere VVM-undersøgelser og beslutningsgrundlag til vejanlæg (V, LA, K, DF)
  • Elbiler under 400.000 kr. fritages i praksis for registreringsafgift, og registreringsafgiften på plugin-hybrider holdes lav i 2019 og 2020 (S, DF, V, EL, LA, ALT, RV, SF og K)
  • Forsøg med 20 stærekasser på udvalgte farlige strækninger igangsættes (V, LA, K)
  • Der indføres 90 km/t på udvalgte landeveje (V, LA, K, DF)

Research: Juridisk konsulent i FDM, Dennis Lange