Lille benzin-SUV imponerer i grøn test

Lille Seat-SUV udleder i benzinudgave næsten ingen skadelige emissioner lokalt, viser ny Green NCAP-test. Derimod er Fiat Panda selv i ’grøn’ udgave stadig kulsort.

Seat Arona klarer sig til fire flotte stjerner i årets sidste Green NCAP-test
Fotograf:

Foto

Green NCAP
Bilist

Det nye europæiske Green NCAP-program går på tidlig juleferie. Siden februar har organisationen testet i alt 20 bilers miljø- og klimaegenskaber, hvoraf de tre er med i årets sidste test.

Seat Arona er overordnet set en grøn bil, og testen af den viser, at de nyeste biler lokalt næsten ikke udleder nogen skadelige stoffer

Her klarer Seat Arona (1.5 TSI) sig bedst med fire Green NCAP-stjerner af efterfulgt af Skoda Octavia (2.0 TDI DSG) med tre stjerner.

Læs også: Nyt mærke skal guide forbrugere til grønnere biler

Næsten ingen skadelige emissioner

Den lille SUV, der blev Årets Bil i Danmark i 2018, imponerer i testens såkaldte Clean Air Index, der omhandler udledningen af skadelige emissioner som NOx og partikler.

Her scorer Seat Arona 9,8 point ud af ti mulige, hvilket umiddelbart rækker til de maksimale fem Green NCAP-stjerner.

Derimod trækker bilens energieffektivitet og dermed CO2-udledning det samlede resultat ned på de fire stjerner.

Seat Arone får 4 Green NCAP-stjerner
Seat Arona klarer sig til 4 flotte Green NCAP-stjerner i årets sidste test: Foto: FDM/Green NCAP)

Læs også: Dieselbil lige så ren som elbil i ny grøn test

Et stykker op til elbiler

De testede biler:

  • Seat Arone (1.5 TSI) ****
  • Skoda Octavia (2.0 TDI) ***
  • Fiat Panda (CNG 0.9 Twinair) **

”Seat Arona er overordnet set en grøn bil, og testen af den viser, at de nyeste biler lokalt næsten ikke udleder nogen skadelige stoffer. Det er tydeligt, at det er noget, bilproducenterne har stort fokus på. Til gengæld er der stadig et stykke vej op til elbiler, når det gælder deres energieffektivitet,” siger leder af FDMs tekniske rådgivning, Lone Otto, og tilføjer:

Læs også: Seat Arona bliver Årets Bil i Danmark 2018

”Det samme gælder Skoda Octavia, der også klarer testen godt, men ikke helt så godt. Det er tydeligt, at det ikke er den allernyeste generation dieselmotor, som sidder under hjelmen. Skoda har ganske vist fået styr på udledningen af skadelige stoffer som kulbrinter og partikler, men det kniber med NOx-udledningen, og det betyder, at den er et godt stykke fra de nyeste og reneste dieselmotorer.”

Læs også: Diesel er blevet stureren

'Grøn' Panda er kulsort

Dårligst klarer Fiat Panda sig med to stjerner. Bilen blev i en ren benzinudgave testet til 0 stjerner i den første Green NCAP-test.

Denne gang er den med i en ’grøn’ bi-fuel udgave, hvor den både kan køre på benzin og gas. Det sidste skal få den til at tage sig mere grøn ud.

Resultatet er dog kun marginalt bedre end første test, og Fiat Panda er stadig kulsort, når det gælder udledningen af skadelige stoffer i Clean Air Index.  

Læs også: Fiat Panda med pinlig ringe sikkerhed

Panda bør aflives

”Selv med hjælp fra CNG-gas klarer Fiat Panda testen ekstremt dårligt. Der er tydeligvis ikke styr på udledningen af skadelige emissioner, der 20 gange højere, når bilen kører på benzin end på gas. Selv med den slags krumspring er det en bil, der på alle måder har overskredet sidste salgsdato, og som Fiat bør lægge i graven snarest muligt,” siger Lone Otto.

Den testede udgave af Fiat Panda bi-fuel fås ikke i Danmark, men er udbredt i især Sydeuropa, hvorfor Green NCAP har valgt at teste den.

Selv i bi-fuel udgave er Fiat Panda møgbeskidt
Selv i en såkaldt bi-fuel udgave, hvor bilen kører delvist på gas er Fiat Panda kulsort og klarer sig kun til 2 Green NCAP-stjerner. (Foto: FDM/Green NCAP)

Få hjælp af FDM til dit bilkøb:
Læs mere