Den 1. januar er tit en speciel dag, når det kommer til love. Mange af de regler og betingelser, der gør sig gældende for dig som bilist, træder i kraft den 1/1.
Nogle gange er det bare, fordi det er praktisk, og andre gange fordi det er bundet op på finansloven, som følger kalenderåret.
De nye regler for 2020 indeholder blandt andet godt nyt til dem, der kører med trailer og campingvogn, en redningskrans til de elbilsinteresserede, og lidt ekstra overvejelser for dig, der kører i firmabil.
Lyt her til FDMs podcast Frigear, hvor vi gennemgår de nye regler
Ny hastighed på trailere
Har du Tempo 100?
Hvis du har en trailer eller campingvogn, der er godkendt til Tempo 100, må du allerede køre 80 km/t på lande- og motortrafikvej. Derfor betyder de nye regler ikke noget for din hastighed.
Bruger du for eksempel nytårsaften på at køre en tur med din trailer eller campingvogn, så kan du muligvis lade foden blive lidt tungere, når rådhusklokkerne slår.
Fra 1/1 bliver hastighedsgrænsen for små vogntog – altså personbiler og varebiler op til 3.500 kg med fx campingvogn eller trailer – og for lastbiler på lande- og motortrafikvej sat op fra 70 til 80 km/t. Der kan dog fastsættes lavere hastighedsgrænser lokalt.
”Potentielt kan der være en lidt højere ulykkesrisiko, men trafikken kan komme til at flyde bedre. Først og fremmest vurderer vi dog, at den praktiske konsekvens er lille, da en del lastbiler allerede i dag følger den generelle fartgrænse, og dermed kører for stærkt,” siger juridisk konsulent i FDM, Dennis Lange.
Læs mere: Ny hastighed til campister og trailerfolk
Skal du bygge om?
Selvom reglerne ikke gælder for dig, hvis du bare skal bygge om i dit hus, så er det en god idé at undersøge, om dit hjem er elbils-klar, inden du går i gang – der kan måske være penge at spare på elektrikerarbejde, hvis du får det ordnet i samme omgang.
Krav om ladestandere
For at følge EU's regler om ladestandere, bliver der fastsat nogle krav i Danmark fra 2020 – men disse kan muligvis blive mere omfattende senere.
Reglerne gælder kun for bygninger uden beboelse, eller beboelsesbygninger med mere end 10 parkeringspladser. Grundlæggende bliver reglerne, at der enten skal etableres ladestandere eller gøres klar til ladestandere på nybyggeri og større renoveringer.
Der er dog ingen krav til, hvilke ladestandere der skal være, eller om de skal være offentligt tilgængelige. Derfor kan det variere, om du overhovedet har mulighed for at lade på stedet.
En redningskrans til elbilisterne
Egentligt skulle det blive dyrere at være elbilist fra nytår – den såkaldte processstrømsordning skulle udløbe i 2019, og derudover skulle registreringsafgiften på de dyrere elbiler også sættes op.
Begge dele er dog blevet aflyst i første omgang. Processstrømordningen er blevet forlænget indtil slutningen af 2021. Derfor kan du stadig lade din elbil op til en favorabel pris – hvis altså du gør det igennem en ladeoperatør.
Afgiftsstigningerne på elbiler skulle ske i to etaper – først i 2020 og så i 2021 – og det er kun den første etape, der er blevet aflyst. Derfor vil vi stadigvæk se kraftige stigninger i registreringsafgiften, når kalenderen skriver 2021.
Aflysningen, der er en del af finanslovsaftalen, vil formelt set først blive vedtaget i januar 2020, men vil gælde fra 1. januar.
Læs også: Få gode råd til køb af elbil
Blandet nyt til firmabilisterne
Hvis du skal have firmabil i 2020, så er der både godt og dårligt nyt – alt efter, hvilken bil du vælger som firmabil.
Hvis firmabilen er leaset, sker der ændringer i det såkaldte beskatningsgrundlag. Fremadrettet skal bilens beskatningsgrundlag, ligesom registreringsafgiften, genberegnes efter 4 måneder, hvilket bringer beskatningsgrundlaget tættere på bilens reelle værdi. Denne regel vil efter forventet formel vedtagelse i januar gælde fra 1. februar 2020.
Vælger du til gengæld en plugin-hybrid, en elbil eller en brintbil som din firmabil, får du et fradrag på 40.000 kroner i den skattepligtige værdi. Fradraget forventes formelt vedtaget i januar og vil gælde fra 1. april 2020.