Miljøgreb strammes om varebiler

De ældste dieselvarebiler skal fra juli 2020 have partikelfilter, hvis de vil køre i byer med miljøzoner. Krav til nyere varebiler følger de kommende år og gælder alle ejere af dieselbiler på gule plader eller papegøjeplader.

Dieselvarebiler skal fra 1.  juli 2020 have partikelfilter for at køre i miljøzoner.
Bilist

Miljøkravene skærpes i det nye år til dieselvarebiler, så de nu også vil være omfattet af de eksisterende miljøzoner.

Baggrunden er Folketingets beslutning tidligere på året om at skærpe miljøkravene til lastbiler, busser og varebiler i de større byer.

Konkret betyder det, at de ældste dieselvarebiler fra 1. juli 2020 skal have partikelfilter, hvis de vil køre ind i de større byer med miljøzoner. Det vi sige København, Frederiksberg, Aarhus, Aalborg og Odense.

De kommende år udvides kravene, så de senest i 2025 omfatter alle dieselvarebiler.

Læs mere om de nye krav til dieselvarebiler hos Miljøstyrelsen (eksternt link)

Gælder også papegøjeplader

De nye regler omfatter alle dieselvarebiler, hvilket reelt vil sige alle biler på enten gule plader eller de såkaldte papegøjeplader. Veteranbiler vil dog være undtaget.

Varebiler, der kører på benzin, er ikke omfattet af de nye krav.

Kravene om partikelfilter indføres gradvis alt efter bilens alder.

Fra 1. juli 2020:

Varebiler, der er indregistreret før 1. januar 2007, skal have partikelfilter for at køre i en miljøzone

Fra 1. juli 2022

Varebiler, der er indregistreret før 1. januar 2012, skal have partikelfilter for at køre i en miljøzone

Fra 1. juli 2025

Varebiler, der er indregistreret før 1. september 2016, skal have partikelfilter for at køre i en miljøzone

Læs også: Ja tak til miljøzoner, der virker

Nummerplader skannes

Hvordan det nye krav i praksis vil blive håndhævet, er endnu uvist, men det vil formentlig ske ved, at nummerpladerne aflæses på vej ind i miljøzonerne.

Af samme årsag afløses det nuværende grønne miljømærke i bilens forrude 1. juli 2020. I stedet vil det fremover fremgå elektronisk af det Digitale Motorregister.  

Læs også: Stockholm forbyder ældre dieselbiler

Efter de nuværende regler for tunge køretøjer - over 3,5 ton - er bøden for at køre ulovligt ind i en miljøzone i dag op til 20.000 kroner. Om bødestørrelsen for varebiler vil følge dette niveau, er endnu uvist.

Bor du indenfor en af miljøzonerne, har du mulighed for at søge Miljøstyrelsen om dispensation fra det nye krav. En dispensation gives dog kun i særlige tilfælde og vil som udgangspunkt være midlertidig.

Læs også: Uklarhed om dieselforbud i tyske byer