Miljøgrebet strammes nu også om de ældste biler i Sverige. Fra 15. januar 2020 indføres der forbud mod ældre dieselbiler på den 2,5 km lange Hornsgatan gennem Stockholm.
Miljøzoner er et af de værktøjer, vi har, når det gælder at reducere nitrogenoxider
Forbuddet kommer efter, at den svenske regering de sidste år gjorde det muligt for de enkelte byer at indføre miljøzoner. Hidtil er det dog kun Stockholm, der har valgt at gøre det og kun på denne ene strækning.
Læs også: Tyske byer strammer diesel-grebet
Dårlig luftkvalitet
Det er problemer med dårlig luftkvalitet på gennemfartsvejen, der har fået bystyret til fra januar at forbyde dieselbiler, der ikke lever op til mindst Euronorm 5, på Hornsgatan. Fra 2022 skærpes kravene yderligere, så kun Euro 6-dieselbiler har adgang.
”Miljøzoner er et af de værktøjer, vi har, når det gælder at reducere nitrogenoxider (NO og NOx, red.). Vi ved, at emissioner er farlige for offentligheden, især for børn, unge og ældre,” siger medlem af Trafikborgerrådet i Stockholm, Daniel Helldén, til den svenske avis Dagens Industri.
Han mener, at forbuddet vil få mange især erhvervsdrivende til at skifte deres ældre varevogn ud til en Euronorm 5 eller 6, da det ellers vil betyde, at de fremover må køre en længere omvej for at komme igennem byen.
Ønsker dynamiske miljøzoner
Udover det kommende forbud på Hornsgatan ønsker bystyret ifølge Dagens Industri at undersøge muligheden for at indføre såkaldt dynamiske miljøzoner, der giver mulighed for at lukke bestemte gader og veje for bestemte typer køretøjer i perioder med dårlig luftkvalitet.
Det bliver det svenske politi, som skal håndhæve den kommende miljøzone. En overtrædelse koster en bøde på 1.000 svenske kroner.