Mens vi venter på årets første Euro NCAP-test efter de nye skrappere 2020-krav, har det europæiske sikkerhedssamarbejde kåret sidste års sikreste biler i de forskellige bilklasser.
2019 viste endnu en gang, hvilken positiv forskel Euro NCAP har gjort for udviklingen af mere sikre biler
I alt 55 biler har i 2019 været til eksamen hos Euro NCAP, hvoraf de 41 opnåede de maksimale fem stjerner. Dermed udmærker 2019 sig som en sjælden god og sikker årgang.
De mange stjerner til trods klarede nogle af bilerne dog testen bedre end andre i de fire testkategorier:
- Voksensikkerhed
- Børnesikkerhed
- Fodgængersikkerhed
- Sikkerhedsudstyr
Læs også: Vigtigt sikkerhedsudstyr er blevet standard
Tesla med tårnhøj sikkerhed
Blandt de mange biler imponerede særligt Tesla Model 3 og den store Tesla Model X. Begge biler scorede imponerende høje resultater i kategorierne Voksensikkerhed (kollisionssikkerhed) og Sikkerhedsudstyr. I den sidste kategori scorede de begge 94 procent, hvilket var årets absolut bedste resultat.
Resultatet betød, at bilerne ikke bare klarede sig bedst i modelstørrelserne ’Stor mellemklasse’ og ’SUV’, men også bedst blandt de testede el- og hybridbiler.
Læs også: Populær Tesla overbeviser i sikkerhedstest
I de øvrige modelklasser udmærkede bl.a. den nye Mercedes-Benz CLA sig som den mest sikre i ’Lille mellemklasse’. Her imponerede den ved at score over 90 procent i tre af de fire kategorier. Kun i kategorien Sikkerhedsudstyr måtte den ’nøjes’ med 75 procent, hvilket stadig er i den høje ende.
De sikreste biler:
Minibiler: Audi A1 og Renault Clio
Lille mellemklasse: Mercedes-Benz CLA
Stor mellemklasse: Tesla Model 3 og BMW 3-serie
Lille SUV/crossover: Subaru Forester
Stor SUV: Tesla Model X
El- og hybridbiler: Tesla Model 3
Læs også: EU vil have mere sikre biler
Skrappere krav til bilproducenterne
”2019 viste endnu en gang, hvilken positiv forskel Euro NCAP har gjort for udviklingen af mere sikre biler. Langt hovedparten af de testede biler opnåede et flot resultat. Der er ingen tvivl om, at uden Euro NCAP havde sikkerheden i biler ikke udviklet sig så hurtigt, som den har gjort de senere år,” siger FDMs repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen, og tilføjer:
”Fra årsskiftet har Euro NCAP igen skærpet kravene til sikkerheden i nye biler, og det bliver spændende at se, om bilproducenterne formår at følge med. Det har de hidtil kunnet, og det forventer vi naturligvis, de fortsat kan.”
Årets første Euro NCAP-test offentliggøres til februar.