Vigtigt sikkerhedsudstyr er blevet standard

Nyt vigtigt sikkerhedsudstyr bliver standardudstyr i stadig flere nye biler - uanset prisklasse - viser ny Euro NCAP-test. Sikkerheden er blevet demokratiseret, mener FDM.

Der er de maksimale fem stjerner til alle syv biler i den nye Euro NCAP-test
Fotograf:

Foto

Euro NCAP
Bilist

De nye vigtige sikkerhedssystemer i biler er ikke længere forbeholdt de få.

Hvor systemerne for bare få år siden endnu kun fandtes i bilerne på forhandlerens øverste hylde, er de i dag kommet ned i en helt anden pris.

På den måde kan man sige, at sikkerheden er blevet demokratiseret

Hvad det betyder, ses i årets tredje test fra sikkerhedssamarbejdet Euro NCAP. Her er der de maksimale fem stjerner til alle puljens syv biler.

Alle syv imponerer ikke bare med en høj sikkerhed i forskellige kollisionstest, nok så vigtigt har de alle de nye sikkerhedssystemer som automatisk nødbremse, vejbaneassistent og fartbegrænser som standard i alle udgaver.

Læs også: Nye SUV'er har sikkerheden i orden

Høj sikkerhed i alle prisklasser

”Som med al anden teknologi bliver sikkerhedssystemerne i nye biler med tiden ikke bare bedre, men også billigere. Det ses i den nye Euro NCAP-test, hvor alle systemerne i dag er standardudstyr i den nye Renault Clio, der er en minibil til omkring 130.000 kroner. Hvor sikkerheden tidligere var derefter, har bilen i dag samme gode sikkerhed som dyrere og større biler. På den måde kan man sige, at sikkerheden er blevet demokratiseret,” siger FDMs repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen.

Se resultaterne fra den seneste og tidligere Euro NCAP-test

Der er fem flotte Euro NCAP-stjerner til Renault Clio
Den nye udgave af Renault Clio har alle de nye vigtige sikkerhedssystemer som standard. (Foto: Euro NCAP)

Nødbremser overbeviser

Blandt sikkerhedssystemerne udmærker især det automatiske nødbremsesystem sig. 

De testede biler:
Audi e-tron
Lexus UX
Mazda 3
Renault Clio
Toyota Corolla
Toyota RAV4
VW T-Cross

Systemet testes ved både høje og lavere hastigheder, om de kan genkende bløde trafikanter, og i mørke eller ved nedsat sigtbarhed.

Læs også: EU vil have mere sikre biler

”Det automatiske nødbremsesystem kan ikke fremhæves nok og har gjort en afgørende forskel for både bløde og hårde trafikanters sikkerhed. Som testen viser, virker systemet godt i alle syv biler. Derfor er det så vigtigt, at det bliver standard i stadig flere nye biler,” siger Søren W. Rasmussen.

Læs også: Sådan virker nødbremsen

Tung elbil med høj sikkerhed

Blandt puljens øvrige biler er også den nye elbil Audi e-tron, der trods sine 2,5 ton klarer kollisionstesten med bravur.

Læs også: FDM har prøvekørt den nye Audi e-tron

”Som med de seneste test af elbiler viser testen af den nye Audi e-tron, at der ikke er nogen sikkerhedsproblematik knyttet til elbiler. Trods sin høje vægt er det en meget sikker bil på alle parametre. Et flot resultat,” siger Søren W. Rasmussen.

Audi e-tron er tung men sikker
Trods sine 2,5 ton viser Audi e-tron, at der ikke er grund til at frygte for sikkerheden i elbiler. (Foto: Euro NCAP)