Selv om det formentlig ikke kommer til at ske for dig, så læs alligevel med.
For hvad nu hvis ...
Du kører i havnen
Havnebade bliver stadig mere populære – bare ikke, når det gælder biler. Alligevel hænder det, at bilister kører af asfalten og plopper i vandet.
I den situation er det allervigtigste at bevare roen og holde fokus på at komme ud af bilen. Tag selen af, og kravl ud gennem vindue eller soltag. Dørene kan være svære at åbne, og lykkes det, så kommer vandet hurtigere ind i bilen, og den synker hurtigere. Så prøv i første omgang andre veje. Har du en rudeknuser i bilen, så brug den.
Er bilen under vand, virker elrudehejset formentlig i en rum tid, da batteriet stadig kan virke, selvom det bliver vådt. Dørene kan sandsynligvis først åbnes, når bilen er fyldt op med vand, og trykket er ens på begge sider af døren.
Et dyr kommer i vejen
Der er ikke meget tid til at reagere, hvis et eller flere dyr pludselig løber ud på vejen. Så overhold hastighedsgrænsen, og vær endnu mere opmærksom, når der er advarselsskilte om dyrevildt – typisk i større skove og naturområder.
Står dyret der pludselig, så brems, og forsøg at undvige, men bliv helst på asfalten, hvor bilen har bedst vejgreb. Undgå at køre ud i grøfter og træer, og undgå også at komme over i modsatte vognbane. Det er trods alt bedre at ramme dyret end at risikere at ramme en modkørende eller et træ eller skilt.
Ved en uundgåelig påkørsel, men med mulighed for at undvige en smule, så sigt efter bagenden af dyret, der typisk vejer mindre. Samtidig undgår du hovedet, der er dyrets højeste punkt. Påkører du et dyr, så få evt. standset trafikken, hvis det ligger på vejen, eller kør ind til siden, tænd havariblinket, og tilkald hjælp til at aflive dyret via Dyrenes Vagtcentral på tlf. 1812.
Læs også: Så galt kan det gå, hvis du rammer et dyr
Bilen brænder
Brand i biler er stort set blevet hverdag. Heldigvis er det „kun“ parkerede biler, der oftest antænder – eller antændes. Men ild under køreturen er et særsyn, selvom der både er elektricitet, forbrænding og brændstof i en bil.
Skulle uheldet være ude, så få bilen stoppet hurtigst muligt, og kom ud i en fart. Kan du ikke umiddelbart komme ud, så sluk tændingen, få selen af, og forsøg at smadre en rude. Det nemmeste sted er langs kanten af en siderude.
Har du en pulverslukker, så forsøg at slukke ilden, eller få hjælp fra andre.
Læs også: Hvilke forsikringer skal du have til bilen?
Du møder en spøgelsesbilist på motorvejen
På trods af skilte, forsøg med maling på vejbanen og løbende massiv omtale af „spøgelsesbilister“ er der stadig nogle, der forvilder sig ned i den forkerte retning på motorvejene. Bilistspøgelserne er, modsat rigtige spøgelser, uhyggeligt synlige og håndgribelige, når man møder dem. Derfor skal det tages alvorligt, når deres færden annonceres over trafikradioen.
Spøger det på den motorvej, hvor du kører, så hold til højre, da spøgelsesbilisten oftest selv vil holde til højre, da han tror, han kører på en tosporet landevej. Lad være med at overhale, og sæt farten ned – men ikke så meget, at andre begynder at overhale. Kør evt. fra, når du har mulighed for det.
Ser du selv en spøgelsesbilist – eller er du selv kommet på afveje – så kør ind til siden, og ring 112.
Et hjul falder af
Dækcentre plejer at anbefale, at man får efterspændt de nyskiftede hjul efter ca. 100 km. Og det er der nok en grund til. Boltene kan nemlig løsne sig og til sidst ryge helt af. Ja faktisk var det i en periode herhjemme en hel sport for nogle sindsforvirrede typer at løsne hjulbolte på andres biler i ly af mørket.
Triller forhjulet af i farten, så hold for det første godt fast i rattet, og forsøg at styre bilen hen til et sted, hvor du kan stoppe. Mister du baghjulet, så brems roligt, så vægten kommer op på forhjulene. Det gør det en smule nemmere at styre bilen ind til siden.
Kølerhjelmen går op
Du har nok prøvet at få frataget alt udsynet, da du en meget kold morgen kom sprinklervæske på forruden, før den var tilstrækkeligt varm.
En ubehagelig oplevelse, men du var formentlig ikke kommet mere op i fart, end at du kunne holde ind til siden og vente på, at det gik væk. En lignende oplevelse kan ske i høj fart. Ikke med sprinklervæske, men derimod i det uheldige tilfælde, at kølerhjelmen springer op. Heller ikke i denne situation skal man gribes af panik.
Tænd havariblinket, og få bilen ind til siden og stoppet hurtigst muligt. Se evt., om der er et lille mellemrum under hjelmen, så du kan læne dig til siden og se en smule fremad. Hvis ikke, så prøv at navigere efter de vejstriber, du kan se ved siden af bilen.
En påkørsel truer bagfra
Forestil dig, at du holder bagerst i en kø på motorvejen. I bakspejlet ser du en lastbil komme kørende mod din bil med faretruende høj hastighed. Det er usikkert, om chaufføren har set dig, og om han stopper …
Selvom du ikke kan styre de andre bilister og chauffører, kan du give dig selv mulighed for at komme væk fra en påkørsel bagfra – uanset hvilket køretøj der er tale om. Er der kø på motorvejen, så husk altid at tænde havariblinket, når du holder sidst i køen. Sørg for at holde afstand til bilen foran, så du kan køre ud i nødsporet og komme væk, hvis der er fare på færde.
Er en kollision bagfra uundgåelig, så læn dig ikke fremad, men tag derimod hovedet op til hovedstøtten. Så minimerer du risikoen for piskesmæld. Hold foden på bremsen.
Bilen ikke kan bremse
Det går sjældent så galt, at bremsen ikke reagerer, når du trykker den ned med foden. Men dårlig bremsevæske, for lavt niveau af væsken eller utætheder i systemet, måske fordi noget ikke er spændt rigtigt, kan udløse skrækscenariet fra diverse film: Du sidder bag rattet i en løbsk bil på vej ned ad en bakke uden mulighed for at stoppe.
Er det tilfældet, så forsøg at bruge motoren til at bremse med ved at geare ned. En gammeldags håndbremse kan også bruges til at sagtne farten ved at hive den stille og roligt op. På en moderne bil med automatisk håndbremse skal man holde knappen nede, så bilen begynder at bremse på alle fire hjul.
Er bilen stadig i fart, så få den til at stoppe ved at køre ind i bløde (døde) forhindringer eller langs autoværnet. Din bil bliver ikke pæn, men det er heller ikke formålet med manøvren.
Medlemsfordel: Få kontrol af dæk og bremser
Traileren begynder at slingre
Er du på tur med campingvognen eller traileren, så er regel nummer ét, at du skal overholde hastighedsgrænsen. Allerede ved den simple manøvre har du minimeret risikoen for, at følgesvenden kommer i slinger.
Sørg også for, at dæktrykket er korrekt på både bil og anhænger. Hvis det ikke er som angivet i instruktionsbogen, er der større risiko for slinger. Husk også at læsse rigtigt, så de tungeste ting er nederst og i midten.
Sker det alligevel, at anhængeren slingrer, så undgå at gå i panik, men foretag dig derimod så lidt som muligt, og hold godt fast i rattet. Du skal ikke speede op, men derimod bremse en smule for også at aktivere påhængsvognens bremser.
Bilen strander på en jernbaneoverskæring
Går bilen i stå i en overkørsel, er der nogle steder spoler i vejen, så bommene ikke går ned, og toget på strækningen bliver advaret. Banedanmark oplyser dog, at du godt kan blive „fanget“ mellem to bomme, hvis du f.eks. holder i en lille bil, som spolerne ikke kan mærke. Er bommene nede, og lanterner og klokker er tændt, får toget grønt lys og kan ikke nå at bremse.
Er uheldet ude, skal du ikke bakke eller vende, men blot køre ligeud gennem bommen, der er konstrueret til at knække. Kan bilen ikke starte, så kom væk fra den med det samme. Toget kommer ikke nævneværdigt til skade ved påkørsel af selv store biler med høj fart – men det gør du. Hvis der er to spor, kan der komme to tog på samme nedlukning.
Så husk: Kør ikke ind i en overkørsel, hvis lanternerne blinker, men respektér det røde lys med det samme, selvom bommene endnu ikke er nede.
Se her 13 fejl, som bilister begår hver dag
Stenkast fra bro
Sandsynligheden for at blive ramt er tæt på nul, men sker det alligevel, kan konsekvenserne være fatale. Som bilist er du prisgivet og kan blot håbe, at idioten, der kaster stenen, sigter rigtig skidt. Ser og hører du noget som vidne, så tip politiet, inden flere bliver ramt.