Storebælt dropper betjente baner

Der sidder ikke længere medarbejdere i betalingsboksene ved Storebæltsbroen. Har man kun kontanter, er det stadig muligt at betale, men der skal fumles med sedler og mønter i en automat. Hjælpen er dog kun en trykknap væk.

Kontanbanerne ved Storebælt er i fremtiden ubetjent.
Bilist

Blot én procent af bilisterne, der kører over Storebæltsbroen, betaler med kontanter. Derfor stopper A/S Storebælt nu med at have medarbejdere siddende i de gule baner.

Det spiller også ind, at det kan forbedre medarbejdernes sikkerhed, og samtidig mindsker det smitterisiko under Covid-19-krisen.

Selv om de manuelle baner (typisk kun én i hver retning) nu bliver ubetjente, vil det stadig være muligt at betale med kontanter.

Se mere: Klar med ny teknik: hurtigere over Storebælt

Automat tager imod sedler

Kontant-banerne har fået installeret kontantautomater, der tager imod mønter og sedler. Automaten, som betjenes mens man sidder i bilen, har en hjælp-knap til at kontakte personalet, hvis man har brug for hjælp.

- Selv om kontantbanerne ikke længere er bemandede, vil der naturligvis fortsat være hjælp at hente for kunderne, det foregår blot over samtaleanlægget, hvor vi vil betjene vores kunder fra vores kontrolrum. På den måde minimerer vi samtidig smitterisiko for både medarbejdere og kunder, siger chefen for betalingsanlægget, Jens Kjær Nielsen.

Der vil stadig være hjælp at hente i betalingsanlægget. Men fremover foregår det via samtaleanlæg med kontrolcenteret.
Der vil stadig være hjælp at hente i betalingsanlægget. Men fremover foregår det via samtaleanlæg med kontrolcenteret.

Automat er langsommere

Storebælt må dog erkende, at det går langsommere på den måde.

- De første erfaringer viser, at kunderne lige skal vænne sig til de nye kontantautomater og derfor bruger lidt ekstra tid til at betale, Jens Kjær Nielsen.

Derfor opfordrer han til at benytte kortbaner eller automatiske ekspresbaner, medmindre man kun har kontanter med.

Se mere: Nummerpladen får bommen op på broen

Situationen med Covid-19 har aktualiseret den ubetjente løsning for at reducere smittefare i betalingsanlægget, men ændringen drejer sig også om arbejdsmiljø.

- Vi har flere gange oplevet, at en af de bokse, som medarbejderne sidder i, blev påkørt af en passerende lastbil. Det skaber en potentielt meget farlig arbejdssituation, siger chefen for betalingsanlægget i en pressemeddelelse.

Han tilføjer, at det ikke har ført til uheld med personskade, og nu sikres det, at det ikke kan ske.

Se mere: Rekordår på Storebælt - staten snupper overskud

Betalingsanlægget fik ved årsskiftet 2019/2020 en stor opgradering.
Betalingsanlægget fik ved årsskiftet 2019/2020 en stor opgradering. De tidligere Brobizz-baner er nu 'Ekspresbaner', hvor man både kan betale med Brobizz og via nummerpladen.

Hurtigere med bizz og nummerplade

Storebælts betalingsanlæg fik for nylig en større opgradering, som bl.a. gør det muligt at øge farten for fra 30 til 50 km/t ekspresbanerne.

Ekspresbanerne, hvor man enten betaler med Brobizz eller via nummerpladen ('Pay by Plate), benyttes af over 80 pct. af Storebælts kunder. Ca. 19 pct. betaler med kort, mens kun 1 pct. af alle kunder betaler kontant.

Ca. 36.500 køretøjer benytter Storebæltsbroen på en gennemsnitsdag