Vi har samlet både de klassiske og konspiratoriske holdninger til rustbeskyttelse. Læs FDMs svar på myterne om biler og rust.
Myte 1:
Alle nye biler er allerede rustbeskyttede
Som udgangspunkt ja. Men ikke som ved en supplerende rustbeskyttelse. Beskyttelsen er sparsom, og det er ikke alle dele, der er behandlet. FDM anbefaler, at du får rustbeskyttet din nye bil, så alle dele er beskyttet. Desuden vil bilen bedre kunne klare det danske klima, der er særligt hårdt ved bilerne, og det salt, vi kommer på vejene om vinteren.
Læs mere: Billigbiler sparer på rustbeskyttelsen
Myte 2:
Bilen skal rustbeskyttes om efteråret
Nej. Det kan du få gjort hele året. Men der er som regel et stort pres på centrene i efteråret, inden vejene saltes. Det kan derfor være en fordel at få det gjort forår og sommer, hvor der typisk er mindre ventetid. Det er individuelt, hvor ofte en bil har behov for rustbeskyttelse. FDM-medlemmer kan som en del af medlemskabet få vurderet behovet ved en rustkontrol.
Læs mere: Tips til rustbeskyttelse
Myte 3
Det kan slet ikke betale sig at rustbeskytte
Det kommer an på, hvor længe du beholder bilen. Skal den nye bil sælges efter tre år, kan det ikke betale sig, da det er bilens kommende ejer, der får glæde af det. Men beholder man bilen længere, vil rustbeskyttelse i bilens første leveår betyde færre udgifter til rustrelaterede reparationer. Det kan også være et salgsargument – især ved en privat handel.
Læs mere: Det skal du vide om rustbeskyttelse
Myte 4:
Garantien ryger, når man rustbeskytter
Nej. Bilens rust-/gennemtæringsgaranti bortfalder ikke. Det er FDMs opfattelse, at alle biler har behov for rustbeskyttelse, da rustgarantien kun dækker gennemtæringer og ikke overfladisk rust. En bilimportør skal kunne bevise, at en gennemtæring skyldes, at bilen er efterbehandlet med rustbeskyttelsesmiddel og derfor ikke er omfattet af garantien.
Læs mere: Hvornår er rust omfattet af bilens rustgaranti?
Myte 5:
Rustcentre fusker med beskyttelsen
Det er der ikke belæg for at sige, men de kan være mere eller mindre grundige. Flere centre er dog underlagt stikprøvekontrol af Teknologisk Institut eller FDM. FDM-medlemmer kan købe en FDM-rustbeskyttelse, hvor behandlingen sker ved en underleverandør og kontrolleres af FDM. Der er mulighed for FDM-medlemsrabat hos andre udbydere.
Læs mere om FDM-medlemsrabatter til bilen
Læs mere om FDM rustbeskyttelse