Bilist
Denne artikel har været bragt i Motor november, 2012, hvor testen blev foretaget.
Vi danskere stirrer os nærmest blinde på prisen, når vi handler mikrobiler. Derfor kan det være svært at se fornuften i at bruge yderligere 3-5.000 kr. på rustbeskyttelse. Men Motors undersøgelse af de mest populære mikrobiler viser, at alle mangler ekstra rustbeskyttelse, hvis de skal kunne klare sig på de danske breddegrader.
For at få et overblik over kvaliteten af rustbeskyttelsen på de billige og populære 100.000-kr.sbiler, har vi inviteret Chevrolet Spark, Kia Picanto, Seat Mii og Toyota Aygo ind på FDMs testcenter i Lyngby. Her gennemgik vi bilerne med bistand fra tidligere rustbeskytter Ebbe C. Pedersen, der har stor erfaring inden for faget.
LÆS MERE: Fakta om rustbeskyttelse
Vi danskere stirrer os nærmest blinde på prisen, når vi handler mikrobiler. Derfor kan det være svært at se fornuften i at bruge yderligere 3-5.000 kr. på rustbeskyttelse. Men Motors undersøgelse af de mest populære mikrobiler viser, at alle mangler ekstra rustbeskyttelse, hvis de skal kunne klare sig på de danske breddegrader.
For at få et overblik over kvaliteten af rustbeskyttelsen på de billige og populære 100.000-kr.sbiler, har vi inviteret Chevrolet Spark, Kia Picanto, Seat Mii og Toyota Aygo ind på FDMs testcenter i Lyngby. Her gennemgik vi bilerne med bistand fra tidligere rustbeskytter Ebbe C. Pedersen, der har stor erfaring inden for faget.
LÆS MERE: Fakta om rustbeskyttelse
Mangelfuld rustbeskyttelse
To af modellerne repræsenterer i alt yderligere fire biler. Seat Mii er identisk med Skodas Citigo og VW Up, der kæmper om titlen som Danmarks mest solgte med Toyota Aygo. Aygo har ligeledes to søstermodeller i form af Citroën C1 og Peugeot 107. Både VW-trillingerne og PSA/Toyotatrillingerne har identisk rustbeskyttelse, og derfor er det nok at se på én for at se dem alle.
Undersøgelsen er foretaget med endoskop, hvor vi ser ind i hulrum på bilerne. Dertil kommer en visuel inspektion af vognbunden og en manuel kontrol af rustbeskyttelse i hulrum. Forventningerne til rustbeskyttelsen var ikke store set i lyset af bilernes lave pris, og vi blev ikke overraskede. Rustbeskyttelsen i mikrobilerne er så mangelfuld, at en supplerende rustbeskyttelse er nødvendig.
Undersøgelsen er foretaget med endoskop, hvor vi ser ind i hulrum på bilerne. Dertil kommer en visuel inspektion af vognbunden og en manuel kontrol af rustbeskyttelse i hulrum. Forventningerne til rustbeskyttelsen var ikke store set i lyset af bilernes lave pris, og vi blev ikke overraskede. Rustbeskyttelsen i mikrobilerne er så mangelfuld, at en supplerende rustbeskyttelse er nødvendig.
En god investering
Rustbeskyttelse er ikke den sjoveste udgift til bilen - særligt ikke når den lave pris har været udslagsgivende. Det kan umiddelbart være svært at se, hvad du får for pengene, og en besparelse på en fem- eller tiårig periode kan virke fjern. Men glæd dig over, at rustbeskyttelsen også kan gavne på andre områder.
Netop fordi de små biler bliver bygget så billigt som muligt, bliver der også sparet på f.eks. støjdæmpningen. Men ved at sprøjte hele undervognen ind i rustbeskyttelse og eventuelt montere inderskærme ved de bagerste hjul fjerner du automatisk også en del af støjen i kabinen.
LÆS MERE: Tips om undervognsbehandling
Netop fordi de små biler bliver bygget så billigt som muligt, bliver der også sparet på f.eks. støjdæmpningen. Men ved at sprøjte hele undervognen ind i rustbeskyttelse og eventuelt montere inderskærme ved de bagerste hjul fjerner du automatisk også en del af støjen i kabinen.
LÆS MERE: Tips om undervognsbehandling
Flere fordele ved rustbeskyttelse
Men der er også flere fordele, siger Jørgen Jørgensen, afdelingsleder i FDM rådgivning og FDMs repræsentant i Teknologisk Instituts erfaringsgruppe for rustbeskyttelse:
"Ud over at bilen kan holde længere, er det en sidegevinst, at bilens mekaniske komponenter også bliver beskyttet, så de holder længere. Det kan eksempelvis være bremserør, fjederben eller bærearmene. Vi taler dagligt med købere af nye biler, der spørger ind til rustbeskyttelsen på de mindste biler. For selvom bilerne er billige, er det typisk biler, der skal holde over en længere årrække. Og den periode kan forlænges, hvis man giver bilen supplerende rustbeskyttelse."
Populært sagt kan man sige, at besparelsen først viser sig i bilens sidste leveår idet den får flere år at leve i. Så for de kunder, der kun regner med at beholde bilen i eksempelvis tre år, vil der ikke være nogen økonomisk gevinst at hente ved at rustbeskytte bilen. Men bilen vil have godt af det.
"Ud over at bilen kan holde længere, er det en sidegevinst, at bilens mekaniske komponenter også bliver beskyttet, så de holder længere. Det kan eksempelvis være bremserør, fjederben eller bærearmene. Vi taler dagligt med købere af nye biler, der spørger ind til rustbeskyttelsen på de mindste biler. For selvom bilerne er billige, er det typisk biler, der skal holde over en længere årrække. Og den periode kan forlænges, hvis man giver bilen supplerende rustbeskyttelse."
Populært sagt kan man sige, at besparelsen først viser sig i bilens sidste leveår idet den får flere år at leve i. Så for de kunder, der kun regner med at beholde bilen i eksempelvis tre år, vil der ikke være nogen økonomisk gevinst at hente ved at rustbeskytte bilen. Men bilen vil have godt af det.