Der er endelig nyt til de hårdtprøvede ejere af den fejlramte Ford Kuga plugin-hybrid.
Siden først i september har de ikke måttet oplade deres bil og har derfor kun kørt med bilens benzinmotor i det såkaldte Auto EV-køreprogram.
Årsagen er et teknisk problem med højvoltsbatteriet, som kan udgøre en brandrisiko.
Bilejere får 3.700 kr. til benzin
I en mail torsdag til de berørte ejere, skriver Ford Danmarks adm. Direktør, Frank Skjærbæk Pedersen, at der er et gavekort på 3.700 kroner til brændstof på vej til bilejerne. Kortet kan bruges på alle Circle K-stationer og er en anerkendelse af, at ladeproblemet betyder øgede brændstofudgifter for ejerne.
Kompensationen kommer oveni, at Ford tidligere udvidede garantien for bilejerne fra to til nu fem år. Udvidelsen gælder både for dem, der allerede har fået deres Ford Kuga plugin-hybrid, og dem, som afventer levering af deres allerede producerede Ford Kuga plugin-hybrid.
Som FDM tidligere har skrevet, har de ejere, der abonnerer på opladning via Clever, fra 1. september fået sat deres abonnement i bero. Det vil gælde, til der er fundet en løsning.
Læs også: Populær SUV tilbagekaldes - igen
Ingen udsigt til løsning
Til gengæld ser det ud til at trække ud med en løsning på selve problemet. Her er det mere et spørgsmål om måneder end uger, før ejerne igen må oplade deres biler.
”Som det ser ud lige nu, kan det tage længere tid at finde en løsning, end vi havde regnet med og håbet på. Selvom vi for nuværende ikke kan give en præcis tidshorisont, kan det tage måneder frem for uger,” skriver adm. direktør Frank Skjærbæk Pedersen i sin mail.
Han skriver, at Ford tager sagen meget alvorligt og har sammensat flere hold på tværs af organisationen, som arbejder på højtryk på at udbedre fejlen.
”Mens dette intensive arbejde står på, vil jeg venligst bede dig om at væbne dig med tålmodighed. Så snart vi har nyt i sagen, vil vi kontakte dig igen for at aftale en tid med din Ford-forhandler for udbedring af fejlen,” skriver Ford Danmarks direktør.
Læs også: Ladeproblemer frustrerer Kuga-ejere
Nye biler forsinket
Mailen er torsdag sendt til alle de ejere, der har fået deres biler leveret. Tilbagekaldelsen har imidlertid også betydning for mange andre, som siden først i september ikke har kunnet få deres bil udleveret, før fejlen er rettet.
”Vi har i første omgang haft fokus på at lave en løsning for de mange, der har en bil, men vi er godt opmærksomme på, at problemet også berører alle dem, som venter på at få deres bil leveret. Dem forventer vi at have nyt til i løbet af næste uge,” siger kommunikationschef i Ford Danmark, Lene Dahlquist.
Hun understreger, at man skal kontakte Ford Kundeservice, hvis man som ejer af en Ford Kuga plugin-hybrid ikke har modtaget mailen fra Ford Danmark.
Læs også: Ford Kuga-ejere døjer med flade batterier
FDM klar til at hjælpe medlemmer
FDM har fra begyndelsen fulgt tilbagekaldelsen tæt og modtaget flere henvendelser Kuga-ejere. De er generelt tilfredse med bilen men utålmodige efter en løsning på ladeproblemet.
”Grundlæggende er det utilfredsstillende, at ejerne ikke må oplade bilen og køre på el. Det er hele meningen med en plugin-hybrid og årsagen til, at mange har valgt netop den bil. At Ford ikke har en tidshorisont for, hvornår de forventer problemet løst, gør ikke sagen bedre. Men vi er naturligvis glade for, at Ford tager situationen alvorligt og nu imødekommer ejerne med blandt andet en kompensation for øgede brændstofudgifter,” siger afdelingschef i FDM, Lennart Fogh, og tilføjer:
”Det er helt forståeligt, hvis situationen giver utryghed blandt de berørte ejere. Derfor vil FDM også være klar til at hjælpe de af vores medlemmer, der af den ene eller anden grund vil blive ramt unødigt hårdt af ladeproblemet med Ford Kuga.”
I alt er potentielt 4.362 Ford Kuga plugin-hybrider i Danmark berørt af fejlen.