Logo

Der er ikke garanti for at din elbil holder som lovet

Nyheder

Nyt om trafik og biler

18. marts 2021

Der er ikke garanti for at din elbil holder som lovet
Anders Wendt Jensen

Der er fart på salget af elektriske biler, men garantien, der følger med, kan risikere at koste dig dyrt. FDM har gennemgået bilmærkernes garantier på hybrid-, plugin-hybrid- og elbiler, og flere har tvivlsom dækning, hvis bilen går i stykker, eller batteriet mister kapaciteten

Det kan godt være, din næste bil stadig kører på benzin eller diesel. Men bilen, du køber derefter, vil med stor sandsynlighed være helt eller delvist drevet af el. Bilproducenterne har nemlig travlt med at lægge biler med fossilt brændstof i graven for i stedet at udvikle stadig flere modeller af hybrid-, plugin-hybrid og elbiler.

Men noget tyder på, at garantierne ikke er fulgt helt med, viser FDMs omfattende gennemgang af bilmærkernes garantier.

”Både garantierne og de betingelser, der er stillet op for at få reparation på garantien, stikker i alle retninger. De bærer præg af, at elbilerne først nu er ved at blive udbredt, og det ser ud til, at garantierne stadig er i deres udviklingsfase. Tekniske betegnelser beskrives forskelligt fra mærke til mærke, og det er derfor svært at sammenligne de forskellige garantier,” forklarer jurist i FDM Michael Ern Nielsen.

Læs mere: Se FDMs gennemgang af garantierne

Er der garanti på batteriets kapacitet?

En hybrid-, plugin-hybrid- eller elbil bør som udgangspunkt have to yderligere garantier, en batterigaranti og en kapacitetsgaranti. Den ene del bør fokusere på holdbarheden og fejl på selve batteriet, mens den anden del bør omhandle batteriets kapacitet. Det sidste er umiddelbart også det største problem i garantierne.

FDMs gennemgang viser, at batterigarantierne og kapacitetsgarantierne gælder i 8 år eller 160.000 km på de bedste.

”Men det er slet ikke sikkert, at batteriet og dets kapacitet er dækket af garantien, og der er store forskelle på, hvordan man udregner kapaciteten. Det findes der ikke en fast standard for. Forbrugerne har ikke en chance for at kontrollere, om deres batteri leverer, som det skal, og om hele eller dele af det kan blive udskiftet på garantien, forklarer Michael Ern Nielsen.

Hvordan måles kapaciteten?

Batteriets kapacitet er den mængde energi (kWh), der kan tilføres batteriet ved en fuld opladning. Over tid vil der ske en degenerering af elbilens batteri, og det vil ikke have samme kapacitet, som da det var helt nyt. Dermed kan bilens rækkevidde med tiden blive kortere.

FDMs gennemgang viser, at nogle mærker ikke har nogen kapacitetsgaranti på elbiler, og andre mærker oplyser slet ikke, hvordan de vil måle kapaciteten.

”Desuden er det også uklart, hvor langt kapaciteten skal ned, før en eventuel kapacitetsgaranti dækker. For selvom der står, at batteriet skal ned under 70 procent af kapaciteten, så er det ikke altid præcist angivet, om der er tale om 70 procent af den del af batteriet, der er mulig at lade op, eller af hele batteriet, der kan have en del kapacitet reserveret, som bilejeren ikke umiddelbart har „adgang“ til,” siger Michael Ern Nielsen.

Bilkøbere skal stilles bedre

Men det skal der styr på, for kapaciteten er afgørende for, at bilen lever op til det lovede. Et af kravene fra FDM til batterigarantierne og kapacitetsgarantierne er, at de bør stå inde for, at kapaciteten er mindst 70 procent af den oprindelige kapacitet i hele batterigarantiens periode. Målemetoden bør desuden specificeres i garantien.

”Bilkøberne skal jo vide, hvad de kan regne med, hvis de mener, at batteriet ikke yder, som det skal, og forhandleren blot siger, at batteriet intet fejler. Derfor skal de beskrive i garantien, hvordan de har tænkt sig at måle kapaciteten,” påpeger Michael Ern Nielsen.

Garantien skal ifølge FDM ikke kun dække batteriet, men også drivlinjen. Gennemgangen viser, at bl.a. Tesla, Kia og Honda dækker det hele, men de fleste andre gør ikke. Det kan risikere at blive dyrt, hvis mekanikken står af, efter nyvognsgarantien er udløbet.

Læs mere: FDMs krav til bilmærkernes garantier

”Mercedes, Peugeot, Opel og Citroën har f.eks. kun to års garanti på bilen og ingen særskilt garanti på batteriet i deres elbiler. Så hvis batteriet får en fejl efter to år og én dag, så er det ikke dækket. Men der er garanti på kapaciteten, så hvis den kommer ned under 70 procent, så er det dækket. Det hænger ikke sammen. Mange af garantierne konstrueret ulogisk, så der er faldgruber for forbrugerne,” siger Michael Ern Nielsen.