Der er ikke garanti for at din elbil holder som lovet

Der er fart på salget af elektriske biler, men garantien, der følger med, kan risikere at koste dig dyrt. FDM har gennemgået bilmærkernes garantier på hybrid-, plugin-hybrid- og elbiler, og flere har tvivlsom dækning, hvis bilen går i stykker, eller batteriet mister kapaciteten

Der er ikke garanti for at din elbil holder som lovet
Bilist

Det kan godt være, din næste bil stadig kører på benzin eller diesel. Men bilen, du køber derefter, vil med stor sandsynlighed være helt eller delvist drevet af el. Bilproducenterne har nemlig travlt med at lægge biler med fossilt brændstof i graven for i stedet at udvikle stadig flere modeller af hybrid-, plugin-hybrid og elbiler.

Men noget tyder på, at garantierne ikke er fulgt helt med, viser FDMs omfattende gennemgang af bilmærkernes garantier.

”Både garantierne og de betingelser, der er stillet op for at få reparation på garantien, stikker i alle retninger. De bærer præg af, at elbilerne først nu er ved at blive udbredt, og det ser ud til, at garantierne stadig er i deres udviklingsfase. Tekniske betegnelser beskrives forskelligt fra mærke til mærke, og det er derfor svært at sammenligne de forskellige garantier,” forklarer jurist i FDM Michael Ern Nielsen.

Læs mere: Se FDMs gennemgang af garantierne

Er der garanti på batteriets kapacitet?

En hybrid-, plugin-hybrid- eller elbil bør som udgangspunkt have to yderligere garantier, en batterigaranti og en kapacitetsgaranti. Den ene del bør fokusere på holdbarheden og fejl på selve batteriet, mens den anden del bør omhandle batteriets kapacitet. Det sidste er umiddelbart også det største problem i garantierne.

FDMs gennemgang viser, at batterigarantierne og kapacitetsgarantierne gælder i 8 år eller 160.000 km på de bedste.

”Men det er slet ikke sikkert, at batteriet og dets kapacitet er dækket af garantien, og der er store forskelle på, hvordan man udregner kapaciteten. Det findes der ikke en fast standard for. Forbrugerne har ikke en chance for at kontrollere, om deres batteri leverer, som det skal, og om hele eller dele af det kan blive udskiftet på garantien, forklarer Michael Ern Nielsen.

Hvordan måles kapaciteten?

Batteriets kapacitet er den mængde energi (kWh), der kan tilføres batteriet ved en fuld opladning. Over tid vil der ske en degenerering af elbilens batteri, og det vil ikke have samme kapacitet, som da det var helt nyt. Dermed kan bilens rækkevidde med tiden blive kortere.

FDMs gennemgang viser, at nogle mærker ikke har nogen kapacitetsgaranti på elbiler, og andre mærker oplyser slet ikke, hvordan de vil måle kapaciteten.

”Desuden er det også uklart, hvor langt kapaciteten skal ned, før en eventuel kapacitetsgaranti dækker. For selvom der står, at batteriet skal ned under 70 procent af kapaciteten, så er det ikke altid præcist angivet, om der er tale om 70 procent af den del af batteriet, der er mulig at lade op, eller af hele batteriet, der kan have en del kapacitet reserveret, som bilejeren ikke umiddelbart har „adgang“ til,” siger Michael Ern Nielsen.

Få rådgivning om garanti hos FDM

Bilkøbere skal stilles bedre

Men det skal der styr på, for kapaciteten er afgørende for, at bilen lever op til det lovede. Et af kravene fra FDM til batterigarantierne og kapacitetsgarantierne er, at de bør stå inde for, at kapaciteten er mindst 70 procent af den oprindelige kapacitet i hele batterigarantiens periode. Målemetoden bør desuden specificeres i garantien.

”Bilkøberne skal jo vide, hvad de kan regne med, hvis de mener, at batteriet ikke yder, som det skal, og forhandleren blot siger, at batteriet intet fejler. Derfor skal de beskrive i garantien, hvordan de har tænkt sig at måle kapaciteten,” påpeger Michael Ern Nielsen.

Garantien skal ifølge FDM ikke kun dække batteriet, men også drivlinjen. Gennemgangen viser, at bl.a. Tesla, Kia og Honda dækker det hele, men de fleste andre gør ikke. Det kan risikere at blive dyrt, hvis mekanikken står af, efter nyvognsgarantien er udløbet.

Læs mere: FDMs krav til bilmærkernes garantier

”Mercedes, Peugeot, Opel og Citroën har f.eks. kun to års garanti på bilen og ingen særskilt garanti på batteriet i deres elbiler. Så hvis batteriet får en fejl efter to år og én dag, så er det ikke dækket. Men der er garanti på kapaciteten, så hvis den kommer ned under 70 procent, så er det dækket. Det hænger ikke sammen. Mange af garantierne konstrueret ulogisk, så der er faldgruber for forbrugerne,” siger Michael Ern Nielsen.

Mange huller i garantierne

Der er stor forskel på dækningen i garantierne, viser FDMs undersøgelse. Her er et udpluk af spidsfindighederne blandt de mange bilmærker:

Tesla bestemmer selv målemetoden

Af teksten i Teslas garantihæfte fremgår det at: „Følgende besluttes udelukkende efter Teslas eget skøn: Målemetoden, der anvendes til at vurdere batterikapaciteten, og beslutningen om at reparere, udskifte eller benytte istandsatte eller renoverede dele samt tilstanden af udskiftede, istandsatte eller renoverede dele“.

FDM mener, det er uholdbart:

”Tesla bestemmer selv målemetoden, og det er ikke fastlagt hvordan. Den er for diffus til at give en tryg garanti, og det kan fremstå vilkårligt, hvad man har krav på”, påpeger jurist i FDM Michael Ern Nielsen.

Garantien fra Maxus starter tilfældigt

Stadig flere bilmærker, som vi ikke har set før, begynder at komme ind på det danske marked, f.eks. Maxus. Selvom der er stor forskel på garantierne, så gælder garantien enten fra den dag, hvor bilen leveres, eller fra bilens første registreringsdag. I betingelserne i garantien fra Maxus, der bør være på dansk, men kun er på engelsk, fremgår det, at den enten gælder fra den dag, du sætter din underskrift på slutsedlen, eller senest ni måneder efter, at bilen er losset.

”Det er uklart, hvad der egentlig menes. Om garantien gælder fra det tidspunkt, hvor bilen er sat i land fra et skib eller tog eller lignende. Så der kan gå lang tid, inden bilen når ud til forhandleren og er solgt til en kunde, og den periode forsvinder fra garantien. Hvis der er tale om en bil, der har stået på lager længe, så er der måske slet ingen garanti,” siger jurist i FDM Michael Ern Nielsen.

Nissans mange krav til vedligeholdelse

Hvordan vedligeholder man en elbil? Spørgsmålet er interessant for alle hybrid- og elbilejere, og især garantien fra Nissan sætter tingene på spidsen. For den har virkelig mange undtagelser, hvor garantien bortfalder, hvis du ikke har passet rigtig godt på dit batteri. Garantien på batteriet dækker f.eks. ikke, hvis:

  • Bilen har været i et land med 50 graders varme i 24 timer
  • Bilen har været i et land med -25 graders kulde i 7 dage
  • Bilen er blevet efterladt i over 14 dage, hvor batteriet har nået en ladetilstand på nul eller næsten nul
  • Bilen har været ladet helt op hver dag, på trods af at batteriet har bevaret et højt opladningsniveau (98-100 %)

”Mange af garantierne har ikke beskrevet en vedligeholdelsesprocedure for batterierne. Så bilejerne har ikke mulighed for at vide, hvordan de skal forholde sig, men de risikerer alligevel at miste garantien. I tilfældet med Nissan er kravene derimod meget specifikke, men betyder til gengæld, at man kan dybest set ikke kan tage på ferie i mere end 14 dage uden at have én til at passe bilen, for så ryger garantien,” påpeger Michael Ern Nielsen.

Volvo med ændret kapacitetsgaranti

Mens de fleste bilmærker lover 70 procents kapacitetsgaranti, så har Volvo for modelår 2020 som det eneste mærke ligget nede på 55 procent. Det er lavere end de bilmærker, som Volvo normalt sammenlignes med. Men fra modelår 2021 er kapacitetsgrænsen oppe på 70 procent.

"Det er påfaldende, at bilmærket har ligget så meget lavere. Det kan der være saglige grunde til. Det er noget, man skal være opmærksom på, hvis man køber en ældre model. Men det er positivt, at garantierne er blevet forbedret, og det skaber mere tryghed for forbrugerne", siger Michael Ern Nielsen.

Bilmærkerne bestemmer om du skal have nyt batteri

Når batteriet mister kapaciteten, fremgår det af flere af bilmærkernes garantier, at de selv kan bestemme, om det skal udskiftes, eller om de kan nøjes med at skifte dele af det. Man har ikke selv indflydelse på det valg.

”Mange vil nok forvente, at man får et nyt batteri. Men hvis man læser garantien, er det uklart, om de vil skifte dele af det, så man kommer op over kapacitetsgrænsen, eller om de skal udskifte hele batteriet, så man kommer op på 100 procent igen, som da bilen var ny. Det kan være problematisk, hvis du f.eks. på syvende år får den op på 71 procent, hvor du med andre garantier vil have ret til et helt nyt batteri på 100 procent. Det kan betyde meget, når du skal sælge bilen,” siger Michael Ern Nielsen.