Kaotisk og overophedet brugtbilsmarked

Nye bilafgifter rusker altid op i brugtbilmarkedet. Men når det kolliderer med coronalukning af salgslokalerne og elbiler fra udlandet, er der dømt kaos på markedet for brugte biler.

Der er gang i brugtbilsmarkedet på grund af nye afgifter og corona påvirkninger
Bilist

De nye bilafgifter og dermed bilpriser har sat deres aftryk på brugtbilpriserne, men effekten er ikke nær så voldsom, som man kunne have forestillet sig. Det er primært dyrere plugin-hybrider, der er faldet i pris, men det marked var ikke stort i forvejen. 

De prisfald og -stigninger, som vi havde forventet, er udeblevet, fordi corona stadig påvirker brugtbilmarkedet i stor stil. Det sker ifølge markedsanalytiker Jan Lang fra Bilbasen helt konkret ved, at produktionen på bilfabrikkerne er faldet med 30-35 procent i forhold til tidligere. 

Brugtbilsmarkedet er mere påvirket af corona end af de nye bilafgifter
Brugtbilsmarkedet er mere påvirket af corona end af de nye bilafgifter

Hvor brugtbilmarkedet herhjemme tidligere har været meget dansk, så indgår vi i dag i en symbiose med resten af Europa. Coronakrisen har blandt andet ramt udlejningsfirmaer og kortidsleasingselskaber på europæisk plan, og generelt har europæere bevæget sig fra offentlig transport til privatbilisme. Det har skabt større efterspørgsel på små biler.

Den anden vej er det gået med elbilerne. Store statstilskud på elbiler i bl.a. Tyskland og Frankrig har nemlig betydet, at vi nu kan få elbiler markant billigere end nyprisen hos en dansk mærkeforhandler. 

Læs også: Vil du købe brugt elbil nu?

Færre biler til salg 

En stor del af brugtbilmarkedet har været udlejningsbiler og korttidsleasing, et marked, som har haft det hårdt det seneste år. Og dermed er der kommet færre brugte biler ud på markedet. I Danmark er antallet af brugte biler til salg faldet fra 68.000, da markedet var på toppen, til blot 56.000 biler nu. Sidste år var det bedste salgsår for brugte biler i mindst en generation. 

Mikrobiler har tidligere været et hit i Danmark, men nu har andre lande også taget dem til sig som en følgereaktion på skiftet fra offentlig til privat transport. Ifølge Jan Lang fra Bilbasen har det betydet, at en af markedets mest prisstabile modeller, de fire til fem år gamle VW Up’er, reelt er steget 10.000 kr. i pris over et år. 

Få FDM rådgivning om bilkøb

Én taber: gamle dieselbiler

Der er fortsat gang i brugtbilmarkedet, mens nybilregistreringerne lader vente på sig her i 2021. Liggetiden, altså tiden fra en bil bliver sat til salg, til den er solgt, er i gennemsnit på ca. 60 dage. Ser du på nyere elbiler, er den mellem 10 og 21 dage afhængigt af model, mens dieselbiler, som ikke lever op til Euro 6-normen, har en gennemsnitlig liggetid på omkring 120 dage. 

Priserne - og efterspørgslen - er lav på ældre dieselbiler. Så her kan du gøre et godt køb.
Priserne er lave på ældre dieselbiler. Så her kan du gøre et godt køb, men vær opmærksom på dårlig gensalgsværdi og der kan være restriktioner

Tendensen for dieselbilerne er længere liggetider, da bilerne heller ikke er i høj kurs i resten af Europa, hvor flere lande har indført restriktioner på ældre dieselbiler. Nyere dieselbiler fra 2016 og frem er der langt større efterspørgsel efter. Derfor er det vigtigt at undersøge, præcis hvilken Euro-norm en brugt bil lever op til, før du skriver under på slutsedlen. 

Kan du leve med restriktionerne, betyder den lavere efterspørgsel, at ældre luksusbiler som Audi A6, BMW 5-serie eller Mercedes-Benz E-klasse med en stor dieselmotor er billige nu. Men forvent ikke, at de får en god gensalgsværdi! 

Brugtbilmarkedet er på andet år overophedet med høj efterspørgsel, og kombineret med faldende nypriser på plugin-hybrider og elbiler er det et godt tidspunkt at tage skiftet til en grønnere bil. Men det kan også svare sig at vælge en nyere benzin- eller dieselbil, da disse modeller heller ikke er steget betragteligt med de nye bilafgifter. Nogle gange kan der komme noget godt ud af kaos.