Ingen udsigt til længere reklamationsfrist

Regeringen lægger i nyt lovforslag op til at fastholde reklamationsfristen på de nuværende to år. Skuffende, mener FDM og Forbrugerrådet Tænk, der har efterlyst en længere reklamationsfrist på dyre forbrugsgoder som blandt andet biler.

Regeringen lægger op til at fastholde reklamationsfristen på to år
Bilist

Danske bilkøbere og forbrugere har stadig udsigt til at være ringere stillet end i vores nabolande, hvis bilen, vaskemaskinen eller fjernsynet går i stykker efter bare to år.

I et nyt lovforslag lægger regeringen nemlig op til at fastholde den toårige reklamationsret, der kun lige lever op til EU’s minimumskrav.

FDM og Forbrugerrådet Tænk har ellers i fællesskab efterlyst en længere og dermed bedre reklamationsfrist i forbindelse med, at nye EU-regler på området skal vedtages.

Længere reklamationsfrist på biler

Konkret har FDM og Forbrugerrådet Tænk foreslået at forlænge reklamationsfristen, som er den periode, hvor man som forbruger har ret til at klage over et produkt, der går i stykker på grund af en fejl, til generelt tre år og seks år for varige forbrugsgoder som biler, der forventes at holde i mange år.

”Vi er skuffede over, at regeringen ikke har lyttet til forbrugernes ønske om en længere reklamationsfrist. Særligt når det gælder varige forbrugsgoder som biler, der hører til blandt de største investeringer, mange foretager. Vi ser i vores rådgivning ofte eksempler på, hvordan reparationsomkostninger på bare få år gamle biler kan være så høje, at de har alvorlige konsekvenser for familiers økonomi. Med forslaget har forbrugerne i stedet udsigt til fortsat at være ringere stillet end i mange af vores nabolande. Det, synes vi ikke, er rimeligt,” siger adm. direktør i FDM, Thomas Møller Thomsen.

Forbrugere bedre stillet i nabolande

Mens danske forbrugere altså kun har to års reklamationsret, har forbrugerne i lande som Sverige, Finland, Storbritannien, Holland, Island, Irland og Norge alle en længere reklamationsfrist. I flere af landende er der slet ingen begrænsning, mens den i Norge er to år på almindelige forbrugsgoder og fem år på køb, der forventes at have en længere levetid såsom biler.

”Mange har en fejlopfattelse af, at Danmark er et foregangsland, når det gælder om at sikre forbrugernes rettigheder. Det er desværre ikke tilfældet,” siger Thomas Møller Thomsen og fortsætter:

”Særligt i forhold til de nye teknologier som elbiler vil en længere reklamationsret kunne have givet forbrugerne den nødvendige tryghed.”

Forbrugerrådet: Danmark bagerst i bussen

Også hos Forbrugerrådet Tænk ærgrer man sig over, at man fra politisk side ikke har grebet muligheden for at forbedre forbrugernes rettigheder.

”Betaler man som forbruger flere tusinde kroner for en vaskemaskine, et fjernsyn eller endda flere hundrede tusinder for en bil, så må man kunne forvente, at det kan holde længere end 2 år, og at man ikke mister retten til at klage, så snart produktet er 2 år gammelt. Vores naboer i Sverige, Norge, Island og Finland er for længst kommet til den konklusion og har forlænget deres reklamationsperiode. Det samme har Holland og Storbritannien. I stedet for at gøre os til et foregangsland på forbrugerrettigheder og grøn omstilling, så fastholder regeringens lovforslag desværre Danmark bagerst i bussen på dette helt centrale punkt,” siger formand i Forbrugerrådet Tænk, Anja Philip.

FDM og Forbrugerrådet Tænk håber nu, at debatten i den videre lovgivningsproces vil føre til, at danske forbrugere får en længere reklamationsret.

Brug for rådgivning?

Kontakt FDM