Værkstedet krævede 44.609,78 kr. af et FDM-medlem for reparationer på hans Mercedes GLK fra 2015, som han købte brugt i maj 2017. Den havde kørt ca. 25.000 km, og han købte samtidig en udvidet garanti på to år.
I 2018 begyndte AdBlue-lampen at lyse med besked om, at bilen kun kunne køre ca. 1.000 km yderligere. Bilen kom på værksted, hvor udskiftning af en NOx-sensor ikke fjernede problemet. Ad flere omgange blev det lokaliseret til AdBlue-tanken, der var blevet udvidet, og det viste sig, at den indeholdt to forskellige væsker.
Hvem har skylden?
FDM-medlemmet, der ikke ønsker at stå frem med navn, bedyrede, at han aldrig havde hældt noget i AdBlue-tanken. Det blev kun påfyldt ved service, og dækslet sidder bag i bilen, så han havde slet ikke været i nærheden af det.
Bilen blev repareret, og bilejeren var af den overbevisning, at reparationerne blev lavet på garantien, og at han ikke skulle betale. Det havde værkstedet fortalt ham.
Men den udlægning afviste værkstedet. De mente derimod, at reparationerne ikke var omfattede af garantien, da der var andet end AdBlue i tanken, og de sendte ham opkrævningen på de næsten 45.000 kr.
Værkstedets ansvar
Sagen endte først i Ankenævn for Biler og senere i byretten, der kom frem til, at FDM-medlemmet ikke skulle betale. Værkstedet kunne ikke bevise, at han var klar over, at han selv skulle betale for reparationerne, og de kunne heller ikke bevise, at den forkerte væske i AdBlue-tanken ikke var hældt på ved et værkstedsbesøg.
”Man skal ikke finde sig i at modtage en regning fra værkstedet, hvis der stadig er garanti på bilen, medmindre den erhvervsdrivende både beviser, at skaden ikke er dækket af garantien, og har gjort dette klart for kunden inden reparation. Juridisk er der ikke noget overraskende i dommen, da det er helt fast praksis at fritage kunden for pligt til at betale under sådanne omstændigheder. Vi glæder os selvfølgelig på vores medlems vegne over, at denne praksis med byrettens dom er blevet cementeret yderligere”, forklarer advokat i FDM Casper Schad.
Er forlængelse af garanti en god idé?
Vil du minimere risikoen for dyre reparationer, anbefaler FDM, at du køber biler med nyvognsgarantier, der er længere end den lovpligtige reklamationsret på to år. Har bilen kun to års garanti, kan man overveje at købe en garantiforlængelse.
”Den dækker dog ikke nødvendigvis helt det samme som nyvognsgarantien. Derfor bør man læse betingelserne grundigt, evt. med hjælp fra FDMs rådgivning, inden man siger ja. Men den kan være god at have, som det fremgår af FDM-medlemmets sag”, siger advokat i FDM Casper Schad.
Der er ofte også mulighed for at købe en service- og reparationsaftale, men her skal du igen være opmærksom på, hvor meget der er dækket. Desuden er du bundet til at benytte bestemte værksteder til både service og reparation, så længe forsikringen løber.