Vejhjælpen rykker ud – ad cykelstien!

Bilister, der strander i København eller på Frederiksberg, kan nu opleve, at hjælpen kommer på cykel. De nyeste køretøjer fra SOS Dansk Autohjælp er topudrustede ladcykler på 150 kg, som kan hjælpe bilister med stort set alt.

Sådan ser vejhjælpscyklen ud. Den kan medbringe næsten alt, en redder har brug for, men vejer også 150 kg.
Bilist

Hvis du i fremtiden får problemer med bilen midt i København, kan det meget vel være, at den frelsende gule engel kommer på cykel.

SOS Dansk Autohjælp – og dermed FDM vejhjælp – har anskaffet to redningscykler, som hurtigt kan nå frem, selv om trafikken på vejene stopper helt til. De nye udrykningskøretøjer kan jo tage cykelstien.

De to cykler med el-assistance er fra 1. maj klar til at rykke ud fra SOS Dansk Autohjælps station på Frederiksberg og vil dække store dele af det centrale København. I de områder kan det særligt i myldretiden tage 20-25 minutter at komme frem til en strandet bilist, selv om der teoretisk set kun burde være to minutters kørsel derhen.

Vejhjælpscyklen er specielt bygget til SOS Dansk Autohjælp og vejer 150 kg. Trods sin høje vægt står den i kontrast til Dansk Autohjælps største bjærgningskøretøj.ntrast
Vejhjælpscyklen er specielt bygget til SOS Dansk Autohjælp og vejer 150 kg. Trods sin høje vægt står den i kontrast til Dansk Autohjælps største bjærgningskøretøj. Cyklen er udstyret med to batterier til fremdrift og kan klare ca. 100 km på en dag.

Hurtigt og klimavenligt

- Vi har købt cyklerne, fordi de kan være med til at dække vores behov for at komme hurtigere frem gennem tæt trafik, siger driftschef Reno Nebelong-Ibsen fra SOS Dansk Autohjælp.

Han tilføjer, at cyklerne også er en del af virksomhedens mål om at være klimabevidste, og han vil ikke underkende PR-værdien, når redderne i et ledigt øjeblik kan forklare forbipasserende på gaden om de unikke cykler.

Elcyklerne kan hjælpe med det mest utrolige: hjulskifte, lapning, starthjælp (også af lastbiler), åbne låste bildøre og fylde fem liter brændstof på tanken. Der er stort set kun tre ting, som redderne på cykel ikke kan i forhold til de små lastbiler: opladning af elbiler, fritrækning og bugsering.

Reno Nebelong-Ibsen har været initiativtager til cykelprojektet. Han kørte sammen med en kollega de tunge cykler hjem til stationen i Brøndby fra værkstedet i Køge. Det var en lang tur, erkender han, selv om en elmotor hjælper til.
Reno Nebelong-Ibsen har været initiativtager til cykelprojektet. Han kørte sammen med en kollega de tunge cykler hjem til stationen i Brøndby fra værkstedet i Køge. Det var en lang tur, erkender han, selv om en elmotor hjælper til. I tjenesten kører redderne med hjelm og har i det hele taget et personligt sæt tøj, inkl. regntøj.

Dyr cykel

Ladcyklen vejer 150 kg fuldt udrustet og har kostet 125.000 kr. stykket med alt udstyr. En almindelig, lille vejhjælpsbil kan tilsvarende koste omkring en mio. kr.

Cyklerne er fuldt udrustet med kommunikationsudstyr inkl. den tablet, som redderne bruger til at holde styr på opgaverne. Og de har orange ’udrykningsblink’.

Cyklerne indeholder en omfattende værktøjskasse. Redderen kan med cyklen bl.a. yde starthjælp, låse døre op og lappe et dæk.
Cyklerne indeholder en omfattende værktøjskasse. Redderen kan med cyklen bl.a. yde starthjælp, låse døre op og lappe et dæk. Der er også trykluft.

Ombord er også en solid værkstedsdonkraft, alt i værktøj, også elektrisk, to reservebatterier og to jumpstartere – sidstnævnte bruges også som strømforsyning til cyklernes ekstraudstyr. Reservedunke til benzin og diesel er også med, men for at holde vægten nede i det daglige fyldes de først op, hvis næste opgave kræver det.

Bruger også løbehjul

De usædvanlige køretøjer – inkl. den høje vægt – betyder, at en lille gruppe reddere har været på kursus i at betjene cyklerne i trafikken. De har meldt sig frivilligt til at gøre udendørs tjeneste i al slags vejr, men cyklerne forventes kun brugt i sommerhalvåret.

Selv om de nye cykler er små i forhold til SOS Dansk Autohjælps normale køretøjer, er de langt fra de mindste i flåden. De vejhjælpsbiler, som bruges til at give ’flade’ elbiler en sjat strøm, medbringer nemlig et elløbehjul, så redderen nemt kan komme tilbage til sin bil efter at have kørt elbilen hen til en lader.

Inde i værktøjsskabet er der bl.a. en værksteddonkraft (den er tung) og to reservedunke. De er tomme, indtil de skal bruges.
Inde i værktøjsskabet er der bl.a. en værksteddonkraft (den er tung) og to reservedunke. De er tomme, indtil de skal bruges. 

Få vejhjælp hos FDM

Har du FDM vejhjælp, er du på den sikre side døgnet rundt både i Danmark og Europa. Er uheldet ude, hjælper vi dig, din bil og passagerer hurtigt videre.

Se dine muligheder