Hvis du i fremtiden får problemer med bilen midt i København, kan det meget vel være, at den frelsende gule engel kommer på cykel.
SOS Dansk Autohjælp – og dermed FDM vejhjælp – har anskaffet to redningscykler, som hurtigt kan nå frem, selv om trafikken på vejene stopper helt til. De nye udrykningskøretøjer kan jo tage cykelstien.
De to cykler med el-assistance er fra 1. maj klar til at rykke ud fra SOS Dansk Autohjælps station på Frederiksberg og vil dække store dele af det centrale København. I de områder kan det særligt i myldretiden tage 20-25 minutter at komme frem til en strandet bilist, selv om der teoretisk set kun burde være to minutters kørsel derhen.
Hurtigt og klimavenligt
- Vi har købt cyklerne, fordi de kan være med til at dække vores behov for at komme hurtigere frem gennem tæt trafik, siger driftschef Reno Nebelong-Ibsen fra SOS Dansk Autohjælp.
Han tilføjer, at cyklerne også er en del af virksomhedens mål om at være klimabevidste, og han vil ikke underkende PR-værdien, når redderne i et ledigt øjeblik kan forklare forbipasserende på gaden om de unikke cykler.
Elcyklerne kan hjælpe med det mest utrolige: hjulskifte, lapning, starthjælp (også af lastbiler), åbne låste bildøre og fylde fem liter brændstof på tanken. Der er stort set kun tre ting, som redderne på cykel ikke kan i forhold til de små lastbiler: opladning af elbiler, fritrækning og bugsering.
Dyr cykel
Ladcyklen vejer 150 kg fuldt udrustet og har kostet 125.000 kr. stykket med alt udstyr. En almindelig, lille vejhjælpsbil kan tilsvarende koste omkring en mio. kr.
Cyklerne er fuldt udrustet med kommunikationsudstyr inkl. den tablet, som redderne bruger til at holde styr på opgaverne. Og de har orange ’udrykningsblink’.
Ombord er også en solid værkstedsdonkraft, alt i værktøj, også elektrisk, to reservebatterier og to jumpstartere – sidstnævnte bruges også som strømforsyning til cyklernes ekstraudstyr. Reservedunke til benzin og diesel er også med, men for at holde vægten nede i det daglige fyldes de først op, hvis næste opgave kræver det.
Bruger også løbehjul
De usædvanlige køretøjer – inkl. den høje vægt – betyder, at en lille gruppe reddere har været på kursus i at betjene cyklerne i trafikken. De har meldt sig frivilligt til at gøre udendørs tjeneste i al slags vejr, men cyklerne forventes kun brugt i sommerhalvåret.
Selv om de nye cykler er små i forhold til SOS Dansk Autohjælps normale køretøjer, er de langt fra de mindste i flåden. De vejhjælpsbiler, som bruges til at give ’flade’ elbiler en sjat strøm, medbringer nemlig et elløbehjul, så redderen nemt kan komme tilbage til sin bil efter at have kørt elbilen hen til en lader.
Få vejhjælp hos FDM
Har du FDM vejhjælp, er du på den sikre side døgnet rundt både i Danmark og Europa. Er uheldet ude, hjælper vi dig, din bil og passagerer hurtigt videre.