Det er ikke sværere at slukke en brand i en elbil end i andre biler, men batteriet er derimod en udfordring. Bliver det antændt, så tager det lang tid at slukke, og der er risiko for, at det genantænder. Tesla angiver, at det kan tage op til 24 timer at slukke en brand i et batteri i deres biler.
Det kræver meget mandskab og godt 10.000 liter vand, hvorimod slukning af brand i en almindelig bil kan ske relativt hurtigt og med kun ca. 500 liter vand. Det har fået Beredskab Øst til at investere i en brandslukningscontainer, der kan fyldes med vand, og som elbilen med det brændende batteri kan trækkes ind i eller sænkes ned i.
”Dermed undgår vi risikoen for genantændelse, og samtidig bruger vi mindre vand og færre mandetimer til at køle og slukke. Desuden kan vi hurtigt fjerne bilen fra f.eks. motorvejen, og vi kan flytte forureningen hen, hvor den ikke generer”, forklarer beredskabsinspektør hos Beredskab Øst Nikolaj Lund Marquart, der selv er en af idémagerne bag containeren.
Beredskab Øst er en sammenslutning af redningsberedskaberne i Ballerup, Gentofte, Gladsaxe, Herlev og Lyngby-Taarbæk kommuner.
Læs mere: Det skal du huske, når du køber elbil
Selvantændelse og giftig røg
Selvom der altid udvikles farlig røg ved en bilbrand, så er det mere alvorligt, hvis der går ild i et elbilbatteri. Er kapaciteten 100 kWh, kan et udbrændt batteri i værste fald ende med at udvikle op til 20 kg hydrogenflourid.
”Det er en meget giftig og ætsende gas, og derfor er det vigtigt at kunne transportere bilen væk, hvis den f.eks. er på et sted, hvor der er mange mennesker. Samtidig kan det kræve flere mand til slukningen, fordi de ikke må være i nærheden af bilen i så lang tid ad gangen pga. giftniveauet – især hvis den er i et lukket område som f.eks. en parkeringskælder”, forklarer Nikolaj Lund Marquart.
Her vil slukningen foregå med vand, indtil batteriet er kølet af. Temperaturen måles ved at termografere, og koncentrationen af gasudslip måles, inden der tages beslutning om at trække bilen ud af p-huset. Risikoen for en genantænding gør dog, at bilen skal i containeren, når den er ude.
Branden sker kemisk indefra og breder sig mellem cellerne over en lang periode. Branden kan forsinkes med vand, men risikoen for selvantændelse er stor. Når først der er ild, så brænder batteriet som regel helt ud.
Overvejer du at købe elbil?:
Få hjælp af FDM
Køreklar til hele landet
Den nye brandslukningscontainer er placeret på brandstationen i Gentofte og kan rykke ud til hele landet og Sydsverige, hvis et brændende batteri skal opbevares i vand. Containeren har endnu ikke været i brug, men med et stigende antal elbiler på vejene er det blot et spørgsmål om tid.
”Vi har ca. 1.600 bilbrande i Danmark om året, og en del af dem er elbiler. I hovedstadsområdet har vi haft syv brande i elbiler i år, men ingen af bilernes batterier blev antændt. Det er ikke, fordi elbilerne selvantænder, for statistisk er de faktisk sikrere end almindelige biler. Der er desværre ofte tale om ildspåsættelser”, siger Nikolaj Lund Marquart.
Beredskab Øst har foreløbig anskaffet sig den ene container, fordi mange har elbil i indsatsområdet. Tiden må afdække behovet for flere containere andre steder i landet eller for andre typer af slukningsmidler til elbiler.