Bilfabrikker må lukke i ugevis, leveringen af mange nye biler er blevet en uforudsigelig størrelse, og nogle typer udstyr er nærmest ikke til at få.
Den globale mangel på mikrochip bliver ved at skabe grus i den ellers velsmurte bilmaskine, og det kan fortsætte langt ind i 2022.
Senest har Volvo, Ford, Renault, Suzuki og Fiat/Jeep måtte lukke de store samlefabrikker i kortere perioder, og nu er også Toyota berørt. Den japanske bilgigant forventer at miste 40 procent af sin globale produktion i september.
Prisstigninger fra 2022
Elbiler til over ca. en halv million kroner stiger ca. 12.000 kr., mens plugin-hybriderne stiger omkring 10.000 kr. for de billigste og op mod 30.000 kr. for de dyreste.
Det giver alt sammen store skvulp i den danske bil-andedam. Der kan være lang leveringstid på nogle bilmodeller, viser Motors gennemgang af status hos et stort antal bilmærker (se længere nede). Det kan være irriterende, men for elbilerne og især plugin-hybriderne stiger afgifterne for biler, der indregistreres efter 31. december.
En del biler er på lager
Den usikre og svingende situation hos bilproducenterne slår ikke nødvendigvis direkte igennem for danske bilkøbere. Mange bilimportører i Danmark har anseelige lagre eller direkte lovning på leverancer.
Ud over mangel på mikrochip betyder nogle modellers store popularitet – særligt de helt nye – lang ventetid.
Se situationen mærke for mærke herunder. Status er indhentet i de sidste dage af august og bygger på oplysninger fra de respektive mærkers importør.
Se mere: Skal man købe elbil eller plugin-hybrid nu eller i 2022?
FDM's råd
Er du i tvivl om, om afgiften bliver højere på den bil, du ønsker at købe, kan du bede om at få indført et forbehold i aftalen med forhandleren. Derudover er det altid er en god idé at få FDM til at gennemgå slutsedlen. Det er en del af FDM-medlemskabet.
Audi
Audi bliver – som alle øvrige mærker i Volkswagen-gruppen - drillet af manglen på mikrochip. Men der er en høj grad af uforudsigelighed, lyder det fra importøren. Situationen ændrer sig løbende, og det skifter meget, hvilke modeller og fabrikker, der berøres. I særdeleshed afhænger det af, hvad man vælger af udstyr. Til elbilen Q4 tager soltaget lang tid at få, og det samme gælder trådløs telefonopladning.
På grund af uforudsigeligheden er man ifølge Audi i tæt dialog med kunderne om leveringstidspunkt. Når det gælder plugin-hybriderne, annoncerer Audi nu med de højere 2022-priser. Skulle opladningshybriden blive leveret i år, vil den lavere pris gælde.
BMW
BMW, der er sprunget op til at være Danmarks fjerdestørste bilmærke, har generelt ingen leveringsproblemer, men der kan være forsinkelser i forbindelse med særligt udstyr, beretter flere kunder. Ventetiden hedder én-fire måneder, også for plugin-hybrider. Alle modeller, der bestilles nu, burde derfor kunne leveres i år. Den nye iX elbil kan først leveres langt ind i 2022 med det store batteri for nye kunder. Det skyldes flaskehalse i batteriproduktion, ikke mangel på mikrochips. Også versionen med det lille batteri er reelt udsolgt i år, men har bedre leveringssituation.
Citroën
Citroën begynder at kunne mærke manglen på mikrochip. Bilerne kommer i klumper, og det skifter, hvilke modeller der opprioriteres af fabrikken. For plugin-hybriderne og elbilerne er situationen generel god.
Cupra
Cupra har udsolgt af plugin-hybrider for resten af året. Kunder kan dog være heldige at finde et usolgt eksemplar hos en forhandler. Leveringstiden til nu ind i 2022 skyldes dog ikke specielt mikrochips, men stor efterspørgsel. Elbilen Born kan – indtil videre – fint leveres inden nytår. Og til 2022 forventes hele 2.000 styks til Danmark. Born bliver ikke dyrere i afgift fra nytår.
DS
Det franske mærkes plugin-hybrider er der masser af på lager. Den nye, store DS 9 kommer som planlagt sidst på året. Den nye DS 4, der fås som elbil, lanceres i fjerde kvartal og kan sagtens leveres.
Fiat
Den elektriske 500 findes på lager i et vist antal, og hvis man selv vil bestemme farve og udstyr, er der 15-16 ugers leveringstid. Det er dog ikke specielt relateret til mikrochips.
Ford
Også Ford er påvirket af mangel på mikrochips, men der er masser af Kuga plugin-hybrid på lager, og bestillinger på elbilen Mustang Mach-E ankommer løbende som planlagt. Den dyre Mach-E GT kommer som planlagt først i 2022. Andre Ford-modeller er forsinkede. Fiesta kan dog nu leveres fra oktober, mens Focus først har produktion i oktober-december - med mindre man fravælger teknologi- og parkeringspakkerne. Så er der levering med det samme. Situationen for Galaxy og S-Max samt Kuga benzin/diesel er tilsvarende. Puma kan leveres normalt (inden for en måned) og uden begrænsning i udstyr.
Hyundai
Elbilen Ioniq 5 er der få af tilbage, hvis man shopper rundt hos forhandlerne og ikke er kritisk med farve og udstyr, men en ny ladning burde ankomme sidst på året. Årsskiftet er dog ikke kritisk, da selv den dyreste version ikke får højere afgift fra 2022. Manglen på mikrochips rammer bl.a. Hyundais SUV’er. Den nye Tucson, som bygges i Europa, er ved at være udsolgt for i år, uanset om det er benzin eller plugin-hybrid, men enkelte eksemplarer kan nok findes hos forhandlerne, hvis man ikke er kræsen med farve og udstyr. Den store Santa Fe, derimod, kan først leveres om seks-syv måneder – så her hedder det ubetinget den forhøjede 2022-afgift.
Jeep
Hos Jeep er det især plugin-hybriderne, der sælger, og der er lager af både Renegade og Compass. Nye bestillinger betyder leveringstid på ca. 13 uger for Renegade og 17-18 uger for Compass – med lidt god vilje altså lige inden nytår.
Kia
Hos Kia er manglen på mikrochip ifølge importøren ikke et problem, men Kia oplever flaskehalse på grund af nye modeller, der er meget populære og omstillinger ved modelskifte. Det sidste gælder bl.a. faceliftet af Ceed. Den store Sorento som plugin-hybrid er udsolgt for i år, så nye kunder må se frem til prisstigning. Den nye Sportage, der bliver vigtig som plugin-hybrid, har først produktionsstart til februar. Kunder, der har bestilt elbilen EV6, kan forvente at få den i år. EV6 GT, som først kan leveres sidst i 2022, stiger i pris.
Mercedes-Benz
Det har trods flere henvendelser ikke været muligt at få et svar fra Mercedes-Benz på, hvordan leveringssituationen er for mærkets mange elbiler og plugin-hybrider.
Mitsubishi
Lagerne er fyldt op med den nye plugin-hybrid Eclipse Cross. Her er der omgående levering.
Nissan
Der er masser af Leaf, og elbilen kan uden videre leveres og er i øvrigt heller ikke påvirket af afgiftsstigningen fra nytår. Den nye Qashqai er opprioriteret af fabrikken og er ikke berørt af chipmangel. Derimod er der nu lang ventetid på Juke, indtil der kommer et stort parti til november-december.
MG
Som sådan er det kinesiske mærke ikke ramt af ventetid for biler, der er lanceret. Men introduktionen af Marvel R og MG 5 er forsinket på grund af komponentmangel. Den store elbil Marvel R introduceres først til november – i første omgang til kunder, der har bestilt, men efter nytår skulle der komme et pænt flow. Den mindre MG 5 kommer først efter nytår.
Opel
En kombination af moderate problemer med mikrochips og stort lager i Danmark betyder, at Opels elektrificerede biler kan leveres med det samme. Det gælder Grandland plugin-hybrid samt Mokka og Corsa som elbil.
Peugeot
Hos Peugeot begynder man som hos Citroën nu at kunne mærke manglen på mikrochip. Bilerne kommer i klumper, og det skifter, hvilke modeller der opprioriteres af fabrikken. For plugin-hybriderne og elbilerne er situationen dog generel god, og Peugeot kan levere over en bred kam. Man kan godt få en elbil nu med kort levering, men lageret af 208 som elbil begynder at være tyndet ud. Importøren har dog svært ved at spå om de kommende måneder. Mere udfordrerne er det med biler med forbrændingsmotor; her kan der nu være otte ugers leveringstid.
Polestar
Den nye elbil, Polestar 2, er ikke ramt af produktionsproblemer – lige bortset fra, at mærket for tiden ikke kan levere fodsensoren til den elektriske bagklap. Men generelt kan nye kunder få en bil leveret fra oktober.
Renault
Renault mærker manglen på mikrochips, men danske kunder er ikke nødvendigvis særlig berørt. Der er et pænt lager af plugin-hybrider, både Captur og Arkana. Bestiller man en særlig model fra fabrikken, vil der gå tre-fire måneder, altså akkurat lige før nytår. Det er ikke muligt at bestille nye udgaver af Arkana med stor skærm eller Bose-anlæg, netop pga. af mangel på mikrochips. Men lagerbilerne har udstyret. Elbilen Zoe kan leveres umiddelbart.
Seat
Seat kan indtil videre sagtens levere opladelige Leon og Leon stationcar uden særlig ventetid.
Tesla
Den nye Model Y, som påvirkes af den kommende afgiftsstigning, kan leveres senest til oktober. Model 3 er der heller ikke leveringstid på.
Toyota
Toyota er først for nylig blevet ramt af chip-mangel, men nu rammer situationen mærket ret hårdt på globalt plan. I Danmark er meldingen dog, at der ikke er længere leveringstider på RAV4 som plugin-hybrid i forhold til situationen før de globale chip-udfordringer. Men interessen er stor for modellen, så leveringstiden varierer alt efter, hvilken udstyrsmodel, man går efter. Bestiller man en RAV4 Plug-in Hybrid nu, vil den formentlig kunne leveres i år, men jo tættere vi kommer på årsskiftet, jo større bliver sandsynligheden for, at bilen først kan leveres efter nytår, oplyser den danske importør.
VW
VW’s populære ID.-modeller og alle plugin-hybrider har nogenlunde samme skæbne. Bestiller man nu (primo september), vil bilerne formentlig kunne leveres lige omkring årsskiftet. Særligt ID.4 har været påvirket af chipmangel, men nu kommer der pænt med biler hjem. Der har – i hvert fald indtil for nylig – været problemer med at få anhængertræk til Tiguan og Passat samt lydgeneratoren til ID.4. Derimod er der kommet hul igennem til den elektriske Up, som nu kan leveres i uden ventetid. VW’s traditionelle modeller kan stort set alle leveres næsten med det samme.