Der var stadig mere end to års fabriksgaranti tilbage på den Mazda MX-5, som René Jensen købte i 2019. Det er ikke ham eller hans bil, vi ser på billedet.
Garantien fik han brug for, da gearkassen gik i stykker i juni 2020. For den måtte jo være dækket af garantien, mente han. Men importøren var af en anden opfattelse.
Her lød begrundelsen for at afvise reparationen, at „skade på gearkasse indikerer, at der er lavet gearskifte fra højere gear med meget høje omdrejninger til tredje gear, sandsynligvis uden at koblingen har været udkoblet fuldstændigt“.
Brugte billede fra Facebook
"Men jeg har ikke kørt bilen hårdt. Gearkassen stod af, da jeg brugte motorbremse gennem en rundkørsel. Da jeg ville skifte gear, ville den ikke ud af tredje
gear, hvor den havde sat sig. Jeg kunne sætte gearstangen i frigear, men den blev i tredje gear", forklarer René Jensen.
Han gik til FDM, der efter en teknisk undersøgelse ikke mente, at skaden skyldtes hård kørsel. Sagen endte i Ankenævn for biler, og i ventetiden valgte bilejeren selv at bruge 38.840 kr. på at udskifte den defekte gearkasse, da han ikke kunne undvære sin bil.
Importøren fastholdt, at der ikke var tale om en garantisag, og fremhævede bl.a. et Facebookbillede med René Jensen fra FDM Jyllandsringen som et bevis på, at han havde kørt ræs med sin bil.
"Jeg havde været på et køreteknisk kursus, der hedder Trackday, hvor man lærer at blive fortrolig med sin bil. Der køres ikke racerkørsel eller tages tid, men det er et krav, at man benytter styrthjelm i bilen, og det brugte de så som argument for, at jeg skulle have kørt ræs", forklarer René Jensen.
Acceptér ikke afslag
Som en del af sagen i Ankenævn for biler blev gearkassen besigtiget af en bilsagkyndig, der dog ikke kunne konstatere nogen fejl, der kunne forklare havariet. Ankenævnet afgjorde, at importøren skulle betale René Jensen de 38.840 kr., han havde betalt for den nye gearkasse.
En afgørelse, som FDM er tilfreds med.
"Det er garantigiverens opgave at bevise, at fejlen ikke er omfattet af garantien på bilen, hvis de vil slippe for ansvar. Det er ikke sket i denne sag. Afgørelsen fra ankenævnet understøtter, at der skal rigtig meget til, før en garantigiver anses for at have ført dette bevis. Et Facebook-opslag beviser selvfølgelig ikke, hvad en senere konstateret fejl skyldes, og da den bilsagkyndiges rapport ikke kommer frem til, at gearkassen er anvendt forkert eller hårdhændet, så er der ikke noget at komme efter", forklarer jurist i FDM Kristina Weile.
Hun har rådgivet FDM-medlemmet i sagen og opfordrer til, at man ikke uden videre accepterer forhandlerens, importørens eller værkstedets afvisning af garantidækning. Man bør i stedet forlange at se beviser for, at fejlen ikke er omfattet af garantien.
FDMs rådgivning kan hjælpe medlemmer med at vurdere, om en afvisning er korrekt eller ej.
Har du brug for et godt råd?
Som medlem af FDM kan du få hjælp af vores rådgivning i sager om garantireparationer.