Se hvilke brugte biler danskerne købte i 2021

Salget af brugte biler har i 2021 været næsten lige så højt som i rekordåret 2020. Elbiler og plugin-hybrider fylder mere og mere i et brugtbilmarked, der dog stadig domineres af benzinbiler.

Her kan du se hvilke brugte biler danskerne købte i 2021
Nyt om biler

Salget af brugte biler faldt cirka to procent i 2021 i forhold til rekordåret 2020. Med 559.000 solgte biler er der dog stadig tale om mange brugte biler. Og det til trods for, at udbuddet af brugte biler løbende er faldet, og at der i dag er relativt få til salg i Danmark.

De mest solgte modeller er velkendte navne, hvor mærkerne ikke har ændret på modelnavnet. Dermed er det igen VW, som fører an i salgslisterne med Golf, Polo og Passat. På fjerdepladsen kommer mikrobilen Toyota Aygo, og topfem afsluttes af Skoda Fabia.

– Lange ventetider på nye biler smitter af på brugtvognsmarkedet, hvilket betyder højere priser og mindre udbud. P.t. er det sælgers marked, der primært er drevet af udbuddet, som ikke kan matche efterspørgslen, siger chefkonsulent i FDM Ilyas Dogru.

Brugtbilsalget i 2021:

Bemærk: Du kan bruge søgefeltet helt frit blandt de 1.055 mest solgte brugte bilmodeller på brugtbilsmarkedet. Søg eksempelvis efter "Ferrari", "Porsche" eller "Berlingo". 

Fra diesel til strøm

Selvom der også på brugtbilmarkedet er en tendens i retning af flere opladelige biler, er det fortsat benzinbilerne, der dominerer. Godt 60 procent af brugtbilsalget er benzinbiler, og den dominans ser ud til at fortsætte, for der er fortsat en stor efterspørgsel efter benzinbiler. Dels blandt bilkøbere, der ikke har mulighed for at skifte til en elektrisk bil, dels fordi der ikke er mange billige elbiler til salg. Her er udbuddet af benzinbiler markant større. Der er også nogle bilkøbere, som gerne lige vil se den elektriske udvikling an, og de er mere tilbøjelige til at vælge en benzinbil frem for en dieselbil.

Dieselbilerne bliver dog stadig handlet på brugtbilmarkedet, hvor de udgjorde godt 30 procent af det samlede salg. I forhold til 2020 faldt salget med otte procent og dermed mere end det generelle fald i brugtbilsalget.

De ældre dieselbiler har de længste liggetider på markedet og er dem, som bliver sværest at sælge igen herhjemme. De mest eftertragtede dieselbiler lever mindst op til miljønormen Euro 6 – de første biler med denne norm kom på markedet i 2014.

Tesla Model 3 er populær som ny elbil, men også den mest solgte brugte elbil.
Tesla Model 3 er populær som ny elbil, men også den mest solgte brugte elbil. Og bilerne er primært importeret fra udlandet. 

Tesla Model 3 sælger bedst

Procentmæssigt så vi den største stigning i salget blandt plugin-hybrider og rene elbiler. For begge motortyper steg salget tre gange i forhold til 2020-salget, men det var også fra et meget lavt niveau.

Elbilsalget steg fra 6.500 til 20.000 biler, og ikke overraskende stod nyere elbiler for en stor del af salget. Den mest solgte brugte elbil var Tesla Model 3. Med 4.700 biler blev der solgt mere end dobbelt så mange brugte som nye Model 3. De næstmest populære brugte elbiler er henholdsvis VW e-Golf og VW ID.3.

Volkswagen har også godt fat i salget af plugin-hybrider, hvor Passat GTE er den mest populære efterfulgt af Golf GTE. På tredjepladsen blandt plugin-hybriderne er Ford Kuga, der også blev den mest solgte nye bil i 2021.

Se import af elbiler og plugin-hybrider i 2021:

Importen af elbiler stiger

Det er svært at sælge noget, man ikke har. Derfor har mange danske brugtbilforhandlere i stor stil importeret elbiler i 2021; faktisk var 11.000 af de 20.000 solgte elbiler importeret. Og tendensen ser ud til at fortsætte i 2022.

– I 2021 blev der i Europa solgt 380.000 brugte elektriske biler mellem landene, og her forventer vi, at tallet stiger til over en million biler i 2022, siger Jan Lang, markedsanalytiker for Bilbasen. En af årsagerne er, at flere lande følger Tysklands strategi med et kontant tilskud ved salg af nye elbiler.

– Interessen for elbiler er så stor, at danskerne tager alternative midler i brug for at få fingrene i en, da ventetiden på nye biler bliver længere og længere. Gunstige forhold i Tyskland for elbiler og plugin-hybrider er en gave til danske bilister, da de efter seks måneder kan importeres til Danmark til en lavere pris. Så sparer danske bilister både penge og ventetid, siger Ilyas Dogru.

Derfor vil brugtbilmarkedet her i 2022 blive præget af en stor import af både elbiler og plugin-hybrider, og så længe bilproduktionen lider under komponentmangel, vil import være en væsentlig del af brugtbilsalget.

Har du brug for hjælp?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der kan hjælpe dig med køb af brugtbil.

Kontakt rådgivningen