Årets Brugtbil 2021
Hyundai i30: 135 point
BMW i3: 115 point
Mercedes-Benz C-klasse (W205): 80 point
Skoda Superb: 70 point
Toyota Yaris: 50 point
Høj kvalitet, sikkerhed og en garanti på fem år var de tre primære årsager til, at Hyundai i30 er blevet kåret til Årets Brugtbil 2021.
Hyundai i30 skiller sig ud ved ikke at være klassens mest solgte, men netop fordi den er lidt overset, er den særligt interessant som brugtbil.
Lang garanti vigtig for brugtbilkøbere
Hyundai i30 – og søstermodellen Kia Ceed – skiller sig ud ved at have lange fabriksgarantier. For de fleste bilmærker er garantien ikke relevant, når du køber brugt, fordi de kun gælder for to eller tre år. Her byder de koreanske mærker ind med henholdsvis fem og syv år.
Det betyder, at du kan købe en brugt bil, hvor du de første år får dækket tekniske fejl under garantien, og dermed bliver det billigere at holde den kørende.
Hvordan skiller Hyundai i30 sig ud?
Hyundai i30 er en velfungerende hverdagsbil med traditionel teknik. Pladsforholdene er fine, men ikke klassens bedste, så består familien af flere høje personer, bør I foretage en prøvesidning, før I køber bilen. Køreegenskaberne er komfortable og klart en af modellens styrker. Der er nødbremse, sædevarme og mobilopkobling i form af Android Auto/Apple CarPlay.
Hvilke fejl har Hyundai i30?
FDMs rådgivning har fået meget få henvendelser om fejl på i30. Det skyldes, at mange sager løses, fordi alle solgte biler herhjemme stadig er under garanti. Din primære opgave ved købet er at sikre, at garantien fortsat gælder. Først tjekker du, om der er stempler i servicehæftet, derefter skal du få et Hyundai-værksted til at bekræfte, at service er blevet overholdt, så garantien fortsat gælder. Enkelte biler har haft støj fra taktkæde.
Første elbil i finalen
For første gang siden titlen blev uddelt i 2006 var en elbil med i finalefeltet, og den var tæt på at vinde titlen som Årets Brugtbil. BMW i3 er en radikalt anderledes bil, hvor der er tænkt på genbrug af materialer og miljø på en helt ny måde. Den er også en velkørende elbil, men den er hæmmet af dårlige praktiske egenskaber og en relativ kort rækkevidde.
Pendlerbiler fra Mercedes og Skoda
Finalefeltet var meget bredt i år, og ud over en god familiebil og en elbil var der også to deciderede pendlerbiler. Mercedes-Benz C-klasse er velkørende, fås med et væld af udstyr og er klart den mest luksuriøse. Men den er også meget dyr, og mange af de brugte biler på markedet er med dieselmotor. Det er godt for nogle, men de fleste bilkøbere ser mod benzinbilerne.
Den samme udfordring rammer Skoda Superb, der ubetinget er den mest rummelige brugtbil i feltet. Her får du mest bil for pengene, men du får også en bil, der fylder meget i p-båsen ved supermarkedet.
En overset minibil
Sidstepladsen går i år til Toyota Yaris, der primært fik opbakning fra FDMs to jurymedlemmer, Yasser Abaiji og Karsten Lemche. Begge havde Toyotaen som favorit, fordi det er en billig bil for mange bilister. Den vil være en god begynderbil, bil nummer to eller seniorbil, sidstnævnte især i hybrid-udgaverne med automatgear. Den er både driftssikker, har høj sikkerhed med automatisk nødbremse og så kører hybrid-udgaverne langt på literen.
Tidligere vindere af Årets Brugtbil
2020: Seat Leon (2012-2020)
2019: VW Golf VII (2013-2017)
2018: BMW 1-serie (2011-2015)
2017: Ford C-MAX (2010-2015)
2016: BMW 3-serie (2008-2012)
2015: Mercedes C-klasse (2007-2011)
2014: Honda Civic (2006-2012)
2013: Toyota Avensis (2007)
2012: Honda Accord (2009)
2011: Kia Ceed (2007)
2010: Opel Astra (2005)
2009: Ford Focus (2005)
2008: Ford Mondeo (2004)
2007: Mazda 6 (2003)
2006: Škoda Fabia (2001)
Har du brug for hjælp?
Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der kan rådgive omkring bilkøbet samt har viden om både nye og brugte biler.